Cum se stabileste tariful pentru contabilitate

Traim vremuri grele, o perpetua perioada de criza, care deja a devenit normalitate. Oamenii realizeaza ca nu-si mai permit sa plateasca contabili mediocri pentru ca ii costa per total, mult mai mult decat daca ar plati de la inceput cu un tarif mai mare, un contabil mai bun. Inteleg si partea cu criza si ma bucur enorm ca in sfarsit inteleg si clientii, partea cu tariful un picut mai mare pentru servicii mai de calitate.

Dar ce nu inteleg este starea de spirit generala a celor care detin firmele. Ma intalnesc in ultimul timp din ce in ce mai mult cu o atitudinea noua a oamenilor, de revolta. Impotriva a tot si a toate, impotriva sistemului, a contabilitatii si a tarifelor. Eu cand consider ca ceva nu merita pretul, spun multumesc si intorc spatele. Revolta mi se pare inutila. Si eu m-as revolta cand vad in mall o carpa de rochie care costa cat salariul meu pe o luna, dar imi dau seama ca nimanui nu-i pasa de revolta mea. Ies din magazin si imi pare rau ca am facut cei 30 de pasi in plus in acel magazin in loc sa ii fac in altul si imi spun ca exista carpe de 30 ron si carpe de 3000 de euro, si este decizia mea pe ce dau banii. Si eu m-as revolta impotriva pretului pentru metru cub de apa sau al kw de curent. Dar cui ii pasa de revolta mea? Revolta este inutila. Sau este o modalitate de negociere extrem de proasta. Desi nu cred sa fie asta, este o atitudinea atat de generala, incat parca un val de tristete si pesimism s-a lasat peste toata suflarea micilor intreprinzatori.

De aceea, m-am gandit ca o trecere in revista a modalitatii de formare a tarifului (in afara de vaga sintagma “pretul se formeaza acolo unde se intalneste cererea cu oferta”) ar ajuta opinia generala sa inteleaga ca da, contabilii nu muncesc chiar la sapa, dar contabilitatea nu e tocmai “un fleac”.

Ce nu facem

Nu stabilim tarife dupa ureche, dupa cheful nostru de munca din ziua respectiva sau dupa starea de spirit generala din acel moment. Nu ne uitam la client, cu ce e imbracat si ce masina conduce, ce fata are si cam de cat pe luna am putea sa-l jecmanim.

Contrar opiniei generalizate, cand cerem o balanta, nu o cerem pentru a vedea cati bani are clientul prin conturi, ci pentru a vedea tipul activitatii si cate probleme are prin balanta, probleme care cad in sarcina noastra, a acelor contabili care preiau balanta aceea.

Eu personal nu ma las influentata nici de facturile de prestari servicii ale fostilor contabili, peste care dau atunci cand rasfoiesc un dosar cu documente, pentru a-mi face o idee despre activitate.

lets-be-friends
Let’s!

Ce facem

Ne cunoastem. O cafeluta, un biscuite…

Avem o discutie preliminara cu clientul, de cele mai multe ori pe mail sau telefonic, in care incercam pe cat posibil sa nu scoatem un pret pe gura. Facem asta deoarece informatiile preliminare pe care le poti obtine in 5 minute de discutii la telefon sau pe mail sunt insuficiente pentru o aproximare corecta a tarifului.

Totusi, in 90% din cazuri, oamenii vor sa stie cat costa. Macar aproximativ. Si le spunem. Aproximativ, X RON/luna. Ii invitam la o discutie sau ii rugam sa trimita o balanta pe mail pentru stabilirea tarifului exact. Problema este ca din propozitia initiala, frecvent se face abstractie de cuvantul aproximativ iar un tarif ulterior, chiar si foarte putin mai mare, supara. Pentru ca probabil nu se cunoaste motivatia din spatele modificarii “ofertei” initiale. Ceea ce ne duce cu gandul la urmatorul pas, balanta de verificare pe care o primim pe mail.

lets_get_to_know_each_other

Balanta, singurul etalon corect si exact al pretului

Tot din balanta ne dam seama de specificul activitatii si aproximam munca noastra in plus, despre care nimeni nu vorbeste, dar cand vine momentul, se prezuma a fi a noastra:

– aveti cladiri si masini pe firma? – cine oare o sa fie responsabil la inceputul anului cu luarea notei de calcul de la taxe si impozite si a tinerii evidentei si reamintirii faptului ca aveti de plata niste impozite? Contabilul!

– vreti sa va achizitionati/doriti sa vindeti cladiri/masini de/pe firma? Cine va fi responsabil cu inscrierea pe rol/scoaterea de pe rol a acestor active? Contabilul!

– aveti leasiguri, conturi in valuta, furnizori externi? – operatii de reevaluare in plus pentru noi lunar.

– aveti productie? – total alta mancare de peste, vorbim deja de o contabilitate mai complicata, mai amanuntita, mai bibilita.

– comert? cu amanuntul? – multe, multe, multe reglementari si probleme.

– salariati? – deci REVISAL, organigrama, ROI si dosare de personal

– stiti conturile alea de venituri in avans, avansuri platite la furnizori, creditori diversi, furnizori cu sold care in teorie sunt platiti iar in practica “nu stiu ce-a facut contabilul ala acolo”? – munca in plus pentru noi, si (multa) raspundere in decide cum se inchid conturile acelea pentru a reflecta realitatea, o realitate povestita pe gura de client si nu dovedita cu acte.

Cam asa citim noi o balanta in termeni de stabilire a tarifului.

what you think
Nu la contabilitatea firmei tale, daca iti alegi contabilul dupa alte criterii decat cel al tarifului

Lamurim intrebari de genul…

Apoi urmeaza o discutie pe marginea celor mai frecvente intrebari puse in aceasta situatie:

1. Dar eu am pe cineva care imi face contabilitatea primara,  NIR-uri si registrul de casa, asta nu inseamna un tarif  mai mic?

Nu, pentru ca noi tot trebuie sa introducem in programul de contabilitate facturile de intrare (pentru ca sigur vreti sa va dam si un stoc scriptic) iar programul genereaza automat NIR-urile iar la sfarsitul lunii, genereaza automat  si registrul de casa. Cel mult scutim niste hartie, dar nu cat sa micsoram tariful. Iar contabilitatea primara este necesara pentru ca se realizeaza in timp real si este ceruta de lege, pe cand contabilitatea financiara se realizeaza la o luna dupa ce evenimentele au avut loc, in cel mai bun caz.

2. Am persoana care se ocupa separat de REVISAL. Nu se poate scadea tariful?

Ba da, o mica scadere de tarif se poate face in acest caz. Dar trebuie sa tineti cont de faptul ca acea persoana nu va intocmeste si statele de plata si declaratiile 112 aferente, nu ea va calculeaza impozitele de plata si nu ea va piseaza sa le platiti la timp. Noi contabilii facem asta. Asa ca … o mica scadere de tarif doar. 🙂

3. Pana la urma bagi doar niste date in calculator si scoti niste declaratii pe care le depui online. Ce mare lucru? (asta-i varianta frumoasa!!!)

Da, dar raspundem pentru foile alea generate asa, intre doua cafele. Iar cand o problema reala si urgenta se iveste, de genul unei licitatii, unei popriri pe cont,  a unei fise la ANAF facuta varza, noi posedam abilitatea ca, asa din pix si intre doua cafele, sa-i dam de cap. Eu zic ca macar asta merita un tarif decent. 🙂

 

Trecem printr-o perioada neagra care nu se mai termina. Toti trecem prin ea, inclusiv noi, contabilii. Si noi suntem niste mici intreprinzatori platitori de biruri la stat, si noi suntem satui de sistemul fiscal in continua schimbare. Si noua ne vine sa stingem lumina si cateodata chiar o stingem, dar nu inainte de a plati factura. Fara revolta. Ca oricum nimanui nu-i pasa de revolta noastra, iar factura tot scadenta ramane.

 

7 Comment

  1. Ana says: Reply

    Buna. Pentru ca de multa vreme incerc sa aflu cu cat se plateste un contabil la o firma foarte proaspata, un mic atelier SRL-D in care produc si vand sub 500 lei lunar momentan din pacate, o sa am curajul sa intreb aici. Este adevarat ca imi apreciez contabilul pt anumite chestii cum ar fi deplasarea la atelier, ma anunta cu vreo 2 zile inainte sau in aceeasi zi de data scadenta la statele de plata, si s-a ocupat de REVISAL. In rest nu sunt neaparat multumita pentru ca mereu am tras de el sa imi raspunda abia la un mail, nu mai zic ca nu e foarte explicit sau vorbaret cand vine vorba sa inteleg si eu ca un om de rand, ca din pacate contabilitatea nu a fost vreodata punctul meu forte… presupune ori ca deja stiu anumite chestiuni ori deja i as cere prea mult… Ceea ce este insa mai deranjant e ca in ultima perioada ne-am auzit si vazut pt ca trebuia sa dau facturi si documente si sa ma anunte de data scadenta la statele de plata… Adica, nu stiu exact cat de retroactiv se pot inregostra niste acte dar o data la 3 luni sa ne auzim, pt ca n am mai tras de el… e ok? Astept o parere obiectiva te rog. A si specific ca din august-dec a avut intradevar de inregistrat multe facturi, dra nici cu alea nu s a grabit neaparat, pt ca am infiintat afacerea pe fonduri europene… A primit in acea perioada mai mult cu 50 lei, dar din dec si pana acum abia ne am auzit… Ce spuneti? Multumesc si chiar as dori parerea dvs obiectiva.

    1. @ana – preturile variaza foarte mult de la un contabil la altul, nu exista un raspuns final corect; contabilii lucreaza si pe 50 ron/luna si pe 1000 lei/luna; nici macar o medie nu exista, sau nu stiu la ce ti-ar folosi o astfel de informatie; pana la urma tu trebuie sa gasesti un contabil de care esti multumita si pe care il platesti o suma care tie ti se pare corecta si pe care ti-o permiti; degeaba iti spun ca un anume serviciu costa X ron daca tu nu ti-l permiti, sau tu consideri ca nici un contabil din lume nu merita banii astia.
      Referitor la restul informatiilor, tin sa precizez ca fiecare contabil lucreaza dupa un sistem propriu. Eu personal:
      – tin contabilitatea lunar – din mai multe motive, asa ma simt eu confortabil; fac asta si pentru firmele care depun la 3 luni si pentru ONG-uri care depun anual, si pentru PFA-uri.
      – cand fac tariful nu tin cont de cat castigi tu, ci de cat timp imi ia mie sa prelucrez firma ta; este problema ta cat castigi, 500 ron sau 5 mil ron; daca imi ia 2 ore primesti tarif de 2 ore, oricat ai castiga; daca imi ia 10 ore, la fel, oricat ai castiga tu, eu tot trebuie sa iti iau bani pentru munca mea prestata.
      – trag de clienti chiar daca asta imi ia mai mult timp decat contabilitatea in sine – pentru ca altfel e o varza in ele, daca prelucrezi doar ce considera clientul ca trebuie sa iti aduca, cand isi aminteste.
      – daca dupa niste luni de zile clientul tot nu intelege ca trebuie sa imi aduca actele la timp, sa imi raspunda la intrebarile pe care i le pun vis a vis de documente si nu imi plateste facturile, renunt la el, deoarece mi se pare ca nu dorm noaptea bine stiind ca la o firma de-a mea e varza in acte.
      Acestea sunt alegeri personale, alegeri pe care le fac pentru ca imi permit sa imi aleg clientii. Nu inseamna ca daca un contabil nu face asta, greseste. Si mai este ceva: eu nu fac asta pe 50-100 lei/luna.

      Pentru o cotatie de pret personala, adica tariful pe care l-as lua eu pentru o firma mica, la inceput de drum cu salariati: 400 ron/luna in primul an de activitate si apoi mai negociem.
      Iti doresc succes, iar daca vrei sa schimbi contabilul, schimba-l, dar mai intai incearca sa ii spui ce te deranjeaza, poate se rezolva cu o discutie!

  2. magda says: Reply

    Buna Luiza, mi-a placut fff mult cele scrise si postate mai sus. Articolul despre tarif! Bravo!

    1. @magda – multumesc! 🙂 ma bucur mult ca ti-a placut!

  3. Cami says: Reply

    Felictari pentru articol si mai ales pentru idei. Am gasit exact ce cautam. In general toti patronii se plang de bani, dar cand sunt la ananghie, tot contabilul e de vina. Comparativ cu un avocat, caruia ii platesti un onorariu doar pentru 5 minute de consultatie, cred sincer ca un contabil care lucreaza cateva ore bune, pe luna, pentru o firma care produce, merita mult mai mult decat un avocat.

    1. @cami – ma bucur ca ti-a fost de folos articolul! 🙂 da, sunt de acord ca contabilul e cam de vina pentru orice merge prost intr-o firma :))

      1. Cami says: Reply

        Pentru asta propun patronilor sa isi angajeze, cu contract, un avocat, iar contabilul sa il plateasca pentru consultatii. Oricum, la cum procedeaza unii patroni, in ciuda sfaturilor date de contabili, au mai multa nevoie de avocati decat de noi, contabilii! :)))))

Parerea ta conteaza!