ANAF raspunde: declaratia unica 212 cum se completeaza pentru PFA-uri

Pana sa fac eu video cu modalitatea de completare a declaratiei unica, s-a miscat ANAF si a raspuns la cateva intreabari pe aceasta tema, cu precadere pentru cei ce au PFA-uri. Nu e ANAF foarte clar, dar ceva, ceva tot puteti afla din informatiile prezentate de ei. Asa cum v-am obisnuit am facut si eu oarece precizari proprii.

Intrebare:  Dacă am depus declaratia 600, mai trebuie completat si in 212?

Raspuns ANAF: Da, având în vedere modificările legislative, chiar în cazul în care aţi depus formularul 600 trebuie depus formularul 212, al cărui termen de depunere este data de 16 iulie 2018.

Mentiune din partea mea: vedeti mai jos si raspunsul ANAF, daca ati depus declaratia 200 sau 220; raspunsul de mai sus e doar pentru declaratia 600.

 

Intrebare: Un PFA radiat în decembrie 2017 și cu D220 si D200 depuse deja în ianuarie 2018 mai trebuie sa depună 212?

Raspuns ANAF:  Fiind radiat PFA-ul în anul 2017 şi este depusă D 200 pentru anul 2017 nu mai este necesar depunerea D212. 

 

Intrebare: Pentru venituri din chirii în lei (contracte vechi înregistrate anul trecut cu D220), mai trebuie depus D212 anul acesta?

Raspuns ANAF: Da, trebuie depusă.

 

Intrebare: Trebuie completat si campul cu “veniturile estimate /norma de venit a se realiza in Romania si Contribuțiile Sociale datorate pe 2018?

Raspuns ANAF: Da. Declaraţia se completează atât pentru veniturile realizate în anul 2017 cât şi pentru veniturile estimate pentru anul 2018. Veţi completa la Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate în anul 2018” informaţii în funcţie de categoria de venit, de activitatea desfăşurată şi de modul de determinare a venitului net.

Mentiune din partea mea: ANAF vrea sa spuna ca declaratia are 2 functii, una de a regulariza anul 2017 si alta de a estima veniturile pentru 2018.

 

Intrebare: Am o persoană fizică care are : 1. Vaci cu lapte. 2. Venituri din chirii. 3. Are un PFA. Intrebarea: câte declarații unice trebuie depuse?

Raspuns ANAF: În situaţia în care persoana la care faceţi referire, a realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligația depunerii declarației unice va completa câte o secțiune pentru fiecare categorie și sursă de venit, atât pentru veniturile realizate în anul 2017, cât și pentru veniturile estimate pentru anul 2018 (respectiv secțiunile referitoare la datele privind veniturile realizate, pe surse și categorii de venit din România și/sau datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse și categorii de venit), completând, totodată, anexele care se atașează la declarația unică. Deci se depune o singură declaraţie

Mentiune din partea mea: se depune o singura declaratie de om, fiecare tip de venit declarat intr-o sectiune diferita.

 

Intrebare: Pentru cei care au obtinut venituri din activitati independente sub plafonul de 22800 lei si care vor sa fie asigurati pentru sanatate- isi exprima aceasta optiune in declaratie si platesc – 6x190lei/an, fiind asigurati 12 luni sau 12×190 lei/an ??? Aici in ordonanta este ambigua exprimarea si de aceea sunt multe persoane care nu au inteles exact. Pe de alta parte, in D212, sunt evidentiati distinct acestia (sectiunea 2 lit B respectiv C), fapt ce ar insemna ca acestia de la pct B care obtin venituri sub plafon- fie si 10 lei, nu conteaza – obtin, daca opteaza sa fie si ei asigurati trebuie sa plateasca 12×190 lei/an, in timp ce aceia de la pct C – care nu obtin venituri si opteaza pt plata CASS platesc 6×190 lei/an- atunci intreb- Unde este echitatea??

Raspuns ANAF: Potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 18/2018, persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevăzute, sub nivelul plafonului minim de 22800 lei pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, caz în care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
– dacă depun declaraţia unică până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data depunerii acesteia; sau
– dacă depun declaraţia unică după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei inclusiv luna în care se depune declaraţia.

 

Intrebare: Cum se completeaza D 212 la radierea unei P.F.A.?

Raspuns ANAF:  Se depune o declaraţie 212 sau rectificativă a acesteia , în care se completează câmpul “Data încetării activităţii” cu data radierii PFA.Veniturile din activităţi independente, ce se realizează într-o fracţiune de an, se consideră venit anual.

 

Intrebare: Care este termenul limita de depunere?

Raspuns ANAF: Termenul limita pentru depunerea declaratiei este 16 iulie 2018

 

Intrebare: Pentru venituri din dividende repartizate si încasate în anul 2017 ce declarație trebuie depusă?

Raspuns ANAF: Veniturile din dividende realizate în anul 2017 nu se declară

 

Intrebare: Cum se va beneficia de bonificatia de 5% pentru depunere online si 5% pentru plata pana la 31.12.2018, trebuie completat pe declaratie cumva, sau doar calculam acel procent si platim mai putin cu 10%?

Raspuns ANAF: Bonificația se determină de contribuabil, iar impozitul de plată va fi diminuat cu valoarea bonificației. Valoarea bonificației se stabilește de către contribuabil și se înscrie în mod distinct în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoane fizice, sub rezerva verificării ulterioare.
Bonificațiile pentru plata anticipată a impozitului trebuie înscrise în Declarația Unică în secțiunea „Sumarul obligațiilor fiscale” în rubricile fiecărui tip de bonificație, iar plata impozitului estimat se va face conform sumelor înscrise în câmpurile „Impozit pe venit de plată până la 15.12.2018”, „CAS de plată până la 15.12.2018”, respectiv „CASS de plată până la 15.12.2018”.
Bonificațiile de 5% pentru depunerea online se calculează la depunerea declaraţiei unice în anul 2019, acordarea acestora fiind condiționtă și de plata integrală a impozitului pe venit până la 15 martie 2019.

 

Intrebare: Buna ziua! Am infiintat o IF in februarie 2018 si am depus 220 in care am trecut documentul de autorizare gresit. Cum corectez acum, avand in vedere ca tebuie sa depun si 212? depun rectificativa la 220 si apoi 212 corect …sau depun 212 cu aceeasi greseala dupa care depun rectificativa la 212?

Raspuns ANAF: Trebuie să depuneţi formularul 212 cu datele corecte deoarece potrivit reglmentărilor actuale, declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220, depusă la organul fiscal competent în anul 2018, pentru anul curent, va fi înlocuită cu declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice- formular 212, ce se va depune până la 15 iulie 2018.

 

Intrebare: Daca in anul 2017 am ridicat dividende aferente anului 2016 in suma mai mare de 22.800 lei, am obligativitatea depunerii formularului 212?

Raspuns ANAF: Nu aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru veniturile din dividende încasate în anul 2017.

 

Intrebare: Vă rog frumos să precizați dacă trebuie depusă Declarația unică până la 15 Iulie 2018 de către o persoană care estimează pentru anul 2018 venituri din activități independente sub plafonul de 22.800 lei și care estimează că, în afara acestora, va realiza și venituri din titluri de stat reprezentate de câștigul din tranzacționarea pe piața secundară, respectiv cupon anual aferent titlurilor pe piața primară. Astfel, estimarea totală (venituri din activități independente sub plafonul de 22.800 lei, cumulate cu veniturile din investiții în titluri de stat) ar putea fi peste 22.800 lei.

Raspuns ANAF: Da. Aveţi obligaţia depunerii formularului 212.La Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate în anul 2018” veţi completa informaţii în funcţie de categoria de venit obţinută, de activitatea desfăşurată şi de modul de determinare a venitului net. Plafonul de 22800 lei se are în vedere doar la stabilirea obligaţiilor privind contribuţiile sociale

Mentiunea mea: nu uitati ca pe langa sanatate si pensie pe care le datorati in functie de plafonul de 22.800 mai aveti de plata si impozitul pe venit de 10% pe care il datorati indiferent de valoarea venitului realizat sau estimat.

Intrebare: Pentru venituri din drepturi de autor in 2017, la care deja au fost plătite taxele, ce mai este nevoie de declarat sau plătit in 2018 in condițiile in care estimarea de venituri din autor este 0 lei pe acest an ?

As mai adăuga o completare: Pentru contractele Drepturi de autor declarate prin 112 in 2017, cu retinerea CAS, CASS si impozit la sursa, in anul 2018 se mai depune 212?

Raspuns ANAF: În situația în care veniturile realizate din drepturi de autor in anul 2017 au fost venituri cu impunere finală (plătitorul de venituri a calculat, reținut si virat la bugetul de stat impozit pe venit in cota de 16%, precum si contribuțiile sociale obligatorii), iar in anul 2018 nu mai realizați venituri similare, nu aveți obligația completării și depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice-formular 212.

 

Intrebare: Vă rog frumos să precizați cum trebuie procedat în cazul în care acum estimarea veniturilor care fac obiectul Declarației unice este sub plafonul de 22.800 lei, iar ulterior, până la sfârșitul anului 2018 sau după acesta, până la termenul de plată din 2019, această estimare/realizare depășește plafonul. Se poate depune în acel moment Declarația unică fără sancțiuni?

Raspuns ANAF: Termenul de depunere a declaraţiei 212 pentru veniturile estimate a se realiza în anul 2018 este data de 16.07.2018 iar obligaţia depunerii nu este condiţionată de plafonul de 22800 lei .Nedepunerea în termen a D 212 atrage sancțiunea cu amendă între 50 și 500 lei

 

Intrebare: PFA estimeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul datorat este de 10.000 lei. Pentru a beneficia de bonificatia de 5% va rugam sa ne indicati pe acest exemplu concret suma care trebuie achitata pana la 15.12.2018.

Raspuns ANAF: Modul de calcul al bonificaţiei rezultă şi din completarea declaraţiei şi trebuie achitată suma din rândul “impozit pe venit de plată până la 15.12.2018., Valoarea bonificaţiei pentru situaţia prezentată este de 500 lei şi diminuează impozitul pe venitul net anual estimat, astfel că trebuie să achitaţi până la 15 decembrie 2018 inclusiv suma de 9500 lei.

 

Intrebare: Sunt angajat cu contract de munca si am avut venituri din drepturi de autor anul trecut. Mentionez ca figurez si ca persoana fizica inregistrata in scopuri de tva. Anul acesta estimez ca voi mai avea venituri din drepturi de autor. Ce declaratie completez? Am de platit in avans pt venituri estimate?

Raspuns ANAF: Întrucât nu aţi precizat dacă modul de determinare a venitului net anual este în sistem real sau prin reţinere la sursă facem următoarele precizări:
Pentru veniturile realizate in anul 2017,
– în situaţia în care impozitul pe venit a fost reținut lasursă, in cotă de 10%, de către plătitorul de venit, sau în situaţia în care aţi optat pentru stabilirea venitului net anual în sistem real aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru declararea venitului realizat în anul 2017.
– în situaţia în care impozitul pe venit a fost reținut la sursă, in cotă de 16%(impozit final), de către plătitorul de venit, nu aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru declararea venitului realizat în anul 2017.

Pentru veniturile venituri din drepturi de autor estimate a se realiza in anul 2018, ce nu se încadrează în tema de astăzi, vom organiza o sesiune de asistenţă viitoare.

Mentiunea mea: aveti grija ca impozitarea drepturilor de autor obtinute in 2017 se impoziteaza total diferit de drepturile de autor obtinute in 2018!

 

Intrebare: Buna ziua, PFA – 1. profesii liberale, care a depus in ianuarie 2018 D200 pentru 2017, mai depune D212????

Raspuns ANAF: Se depune D212 completând doar partea pentru venitul estimat.aferent anului 2018

 

Intreabare: PFA – activitati independente servicii coafor, care are pierdere in 2017, vrea sa opteze doar pentru asigurare la sanatate, cum completeaza si ce perioada este obligata sa plateasca acesta datorie la sanatate. Mentionez ca PFA infintat in 2017

Raspuns ANAF: Pentru anul 2018 în vederea stabilirii obligaţiilor de plată a contribuţiilor sociale se ia in considerare venitul estimat , nu venitul realizat în anul 2017.
Persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevăzute, sub nivelul plafonului minim de 22800 lei POT OPTA pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, caz în care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
– dacă depun declaraţia unică până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data depunerii acesteia; sau
– dacă depun declaraţia unică după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei inclusiv luna în care se depune declaraţia.

 

Intreabare: daca un cabinet activ.independende s-a radiat cu 01.01.2018 ce declaratie depune in loc de declaratia cu venitul realizat pe anul 2017 care se depunea in luna 05/2018 si la ce termen?

Raspuns ANAF: În conformitate cu prevederile art. 122 din Codul fiscal, contribuabilii care au realizat in anul 2017, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din activități independente, au obligația de a depune declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale (formular 212) la organul fiscal competent, până la data de 16 iulie 2018 inclusiv, în vederea definitivării impozitului anual pe venit.

 

Intrebare: PFA cu norma de venit 6203 plateste contributii si impozit la norma sau poate alege venitul, minimul fiind 22800?

Raspuns ANAF: În situaţia dvs., în vederea calculării contribuţiei de asigurări sociale, baza anuală de calcul o reprezintă venitul ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei.
Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate o reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei. Baza de calcul a impozitului pe venit o reprezintă norma de venit.

9 Comment

  1. Mike says: Reply

    Eu nu mai inteleg nimic. Am incasat dividende acum o luna, sub 22800 lei. Nu sunt asigurat si nici salariat la propria firma si nici nu ma intereseaza. Din moment ce platesc impozitul pe dividende, mai trebuie sa completez aceasta declaratie? Avem nevoie de o a doua parere cu contabila. Multumesc!

    1. Mike, articolul se refera la PFA-uri si declaratia unica, nu la dividende si declaratia unica. Va fi o serie de raspunsuri si pentru dividende, o serie si pentru drepturi de autor si o serie pentru chirii.

  2. stanescu ema says: Reply

    Buna ziua, in cazul veniturilor din dividende, daca se repartizeaza si se incaseaza 50.000 lei in august 2018, de exemplu, se depune in 30 zile decl. 212 pt cass? (nu mai are alte venituri) multumesc.

  3. Daniela says: Reply

    Poate reusiti sa faceti un video cu drepturile de autor. Ne-ar fi de mare ajutor.
    Multumesc!

    1. Pregatesc unul! Fiti pe faza. 🙂

  4. Geambulat Ghiulman, says: Reply

    Am un PF din 2012 de 2 ani numai realizez venituri pe el si sint in continuare amgajat in alta parte.Am depus pina acum declaratia 2oo, pentru anul trecut mai depun acum 212?

    1. Da, acum depuneti declaratia unica.

  5. mircea baciu says: Reply

    Buna ziua!

    Pentru veniturile din dividende estimate a se realiza in 2018 se mai depune declaratia unica?(fosta 212).
    Daca da, la ce rubrica?Ar trebui o rubrica cu venituri din investitii, pt ca aici sunt clasificaqte veniturile din investitii.
    Multumesc!

  6. DAN BORCEA says: Reply

    Buna ziua,

    Sunt PFA, pensionar, nu am avut nici in anii trecuti venituri lunare egale cu salariul minim (la nivelul respectiv), am depus si 200 si 220 întreb : 1) plătesc CAS si CASS ? 2) cum se reglează (raportează) în 212 pentru venitul care este depasit de cel estimat in 2018 ?

Parerea ta conteaza!