Pana sa fac eu video cu modalitatea de completare a declaratiei unica, s-a miscat ANAF si a raspuns la cateva intreabari pe aceasta tema, cu precadere pentru cei ce au PFA-uri. Nu e ANAF foarte clar, dar ceva, ceva tot puteti afla din informatiile prezentate de ei. Asa cum v-am obisnuit am facut si eu oarece precizari proprii.
UPDATE: video cu exemplu concret de completare a declaratiei unice pentru un PFA la norma de venit
Intrebare: Dacă am depus declaratia 600, mai trebuie completat si in 212?
Raspuns ANAF: Da, având în vedere modificările legislative, chiar în cazul în care aţi depus formularul 600 trebuie depus formularul 212, al cărui termen de depunere este data de 16 iulie 2018.
Mentiune din partea mea: vedeti mai jos si raspunsul ANAF, daca ati depus declaratia 200 sau 220; raspunsul de mai sus e doar pentru declaratia 600.
Intrebare: Un PFA radiat în decembrie 2017 și cu D220 si D200 depuse deja în ianuarie 2018 mai trebuie sa depună 212?
Raspuns ANAF: Fiind radiat PFA-ul în anul 2017 şi este depusă D 200 pentru anul 2017 nu mai este necesar depunerea D212.
Intrebare: Pentru venituri din chirii în lei (contracte vechi înregistrate anul trecut cu D220), mai trebuie depus D212 anul acesta?
Raspuns ANAF: Da, trebuie depusă.
Intrebare: Trebuie completat si campul cu “veniturile estimate /norma de venit a se realiza in Romania si Contribuțiile Sociale datorate pe 2018?
Raspuns ANAF: Da. Declaraţia se completează atât pentru veniturile realizate în anul 2017 cât şi pentru veniturile estimate pentru anul 2018. Veţi completa la Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate în anul 2018” informaţii în funcţie de categoria de venit, de activitatea desfăşurată şi de modul de determinare a venitului net.
Mentiune din partea mea: ANAF vrea sa spuna ca declaratia are 2 functii, una de a regulariza anul 2017 si alta de a estima veniturile pentru 2018.
Intrebare: Am o persoană fizică care are : 1. Vaci cu lapte. 2. Venituri din chirii. 3. Are un PFA. Intrebarea: câte declarații unice trebuie depuse?
Raspuns ANAF: În situaţia în care persoana la care faceţi referire, a realizat venituri din mai multe surse sau categorii de venit pentru care există obligația depunerii declarației unice va completa câte o secțiune pentru fiecare categorie și sursă de venit, atât pentru veniturile realizate în anul 2017, cât și pentru veniturile estimate pentru anul 2018 (respectiv secțiunile referitoare la datele privind veniturile realizate, pe surse și categorii de venit din România și/sau datele privind impozitul pe veniturile estimate, pe surse și categorii de venit), completând, totodată, anexele care se atașează la declarația unică. Deci se depune o singură declaraţie
Mentiune din partea mea: se depune o singura declaratie de om, fiecare tip de venit declarat intr-o sectiune diferita.
Intrebare: Pentru cei care au obtinut venituri din activitati independente sub plafonul de 22800 lei si care vor sa fie asigurati pentru sanatate- isi exprima aceasta optiune in declaratie si platesc – 6x190lei/an, fiind asigurati 12 luni sau 12×190 lei/an ??? Aici in ordonanta este ambigua exprimarea si de aceea sunt multe persoane care nu au inteles exact. Pe de alta parte, in D212, sunt evidentiati distinct acestia (sectiunea 2 lit B respectiv C), fapt ce ar insemna ca acestia de la pct B care obtin venituri sub plafon- fie si 10 lei, nu conteaza – obtin, daca opteaza sa fie si ei asigurati trebuie sa plateasca 12×190 lei/an, in timp ce aceia de la pct C – care nu obtin venituri si opteaza pt plata CASS platesc 6×190 lei/an- atunci intreb- Unde este echitatea??
Raspuns ANAF: Potrivit prevederilor art. 180 din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin OUG 18/2018, persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevăzute, sub nivelul plafonului minim de 22800 lei pot opta pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, caz în care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
– dacă depun declaraţia unică până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data depunerii acesteia; sau
– dacă depun declaraţia unică după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei inclusiv luna în care se depune declaraţia.
Intrebare: Cum se completeaza D 212 la radierea unei P.F.A.?
Raspuns ANAF: Se depune o declaraţie 212 sau rectificativă a acesteia , în care se completează câmpul “Data încetării activităţii” cu data radierii PFA.Veniturile din activităţi independente, ce se realizează într-o fracţiune de an, se consideră venit anual.
Intrebare: Care este termenul limita de depunere?
Raspuns ANAF: Termenul limita pentru depunerea declaratiei este 16 iulie 2018
Intrebare: Pentru venituri din dividende repartizate si încasate în anul 2017 ce declarație trebuie depusă?
Raspuns ANAF: Veniturile din dividende realizate în anul 2017 nu se declară
Intrebare: Cum se va beneficia de bonificatia de 5% pentru depunere online si 5% pentru plata pana la 31.12.2018, trebuie completat pe declaratie cumva, sau doar calculam acel procent si platim mai putin cu 10%?
Raspuns ANAF: Bonificația se determină de contribuabil, iar impozitul de plată va fi diminuat cu valoarea bonificației. Valoarea bonificației se stabilește de către contribuabil și se înscrie în mod distinct în declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoane fizice, sub rezerva verificării ulterioare.
Bonificațiile pentru plata anticipată a impozitului trebuie înscrise în Declarația Unică în secțiunea „Sumarul obligațiilor fiscale” în rubricile fiecărui tip de bonificație, iar plata impozitului estimat se va face conform sumelor înscrise în câmpurile „Impozit pe venit de plată până la 15.12.2018”, „CAS de plată până la 15.12.2018”, respectiv „CASS de plată până la 15.12.2018”.
Bonificațiile de 5% pentru depunerea online se calculează la depunerea declaraţiei unice în anul 2019, acordarea acestora fiind condiționtă și de plata integrală a impozitului pe venit până la 15 martie 2019.
Intrebare: Buna ziua! Am infiintat o IF in februarie 2018 si am depus 220 in care am trecut documentul de autorizare gresit. Cum corectez acum, avand in vedere ca tebuie sa depun si 212? depun rectificativa la 220 si apoi 212 corect …sau depun 212 cu aceeasi greseala dupa care depun rectificativa la 212?
Raspuns ANAF: Trebuie să depuneţi formularul 212 cu datele corecte deoarece potrivit reglmentărilor actuale, declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220, depusă la organul fiscal competent în anul 2018, pentru anul curent, va fi înlocuită cu declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice- formular 212, ce se va depune până la 15 iulie 2018.
Intrebare: Daca in anul 2017 am ridicat dividende aferente anului 2016 in suma mai mare de 22.800 lei, am obligativitatea depunerii formularului 212?
Raspuns ANAF: Nu aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru veniturile din dividende încasate în anul 2017.
Intrebare: Vă rog frumos să precizați dacă trebuie depusă Declarația unică până la 15 Iulie 2018 de către o persoană care estimează pentru anul 2018 venituri din activități independente sub plafonul de 22.800 lei și care estimează că, în afara acestora, va realiza și venituri din titluri de stat reprezentate de câștigul din tranzacționarea pe piața secundară, respectiv cupon anual aferent titlurilor pe piața primară. Astfel, estimarea totală (venituri din activități independente sub plafonul de 22.800 lei, cumulate cu veniturile din investiții în titluri de stat) ar putea fi peste 22.800 lei.
Raspuns ANAF: Da. Aveţi obligaţia depunerii formularului 212.La Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România şi contribuţiile sociale datorate în anul 2018” veţi completa informaţii în funcţie de categoria de venit obţinută, de activitatea desfăşurată şi de modul de determinare a venitului net. Plafonul de 22800 lei se are în vedere doar la stabilirea obligaţiilor privind contribuţiile sociale
Mentiunea mea: nu uitati ca pe langa sanatate si pensie pe care le datorati in functie de plafonul de 22.800 mai aveti de plata si impozitul pe venit de 10% pe care il datorati indiferent de valoarea venitului realizat sau estimat.
Intrebare: Pentru venituri din drepturi de autor in 2017, la care deja au fost plătite taxele, ce mai este nevoie de declarat sau plătit in 2018 in condițiile in care estimarea de venituri din autor este 0 lei pe acest an ?
As mai adăuga o completare: Pentru contractele Drepturi de autor declarate prin 112 in 2017, cu retinerea CAS, CASS si impozit la sursa, in anul 2018 se mai depune 212?
Raspuns ANAF: În situația în care veniturile realizate din drepturi de autor in anul 2017 au fost venituri cu impunere finală (plătitorul de venituri a calculat, reținut si virat la bugetul de stat impozit pe venit in cota de 16%, precum si contribuțiile sociale obligatorii), iar in anul 2018 nu mai realizați venituri similare, nu aveți obligația completării și depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice-formular 212.
Intrebare: Vă rog frumos să precizați cum trebuie procedat în cazul în care acum estimarea veniturilor care fac obiectul Declarației unice este sub plafonul de 22.800 lei, iar ulterior, până la sfârșitul anului 2018 sau după acesta, până la termenul de plată din 2019, această estimare/realizare depășește plafonul. Se poate depune în acel moment Declarația unică fără sancțiuni?
Raspuns ANAF: Termenul de depunere a declaraţiei 212 pentru veniturile estimate a se realiza în anul 2018 este data de 16.07.2018 iar obligaţia depunerii nu este condiţionată de plafonul de 22800 lei .Nedepunerea în termen a D 212 atrage sancțiunea cu amendă între 50 și 500 lei
Intrebare: PFA estimeaza venituri din activitati independente pentru care impozitul datorat este de 10.000 lei. Pentru a beneficia de bonificatia de 5% va rugam sa ne indicati pe acest exemplu concret suma care trebuie achitata pana la 15.12.2018.
Raspuns ANAF: Modul de calcul al bonificaţiei rezultă şi din completarea declaraţiei şi trebuie achitată suma din rândul “impozit pe venit de plată până la 15.12.2018., Valoarea bonificaţiei pentru situaţia prezentată este de 500 lei şi diminuează impozitul pe venitul net anual estimat, astfel că trebuie să achitaţi până la 15 decembrie 2018 inclusiv suma de 9500 lei.
Intrebare: Sunt angajat cu contract de munca si am avut venituri din drepturi de autor anul trecut. Mentionez ca figurez si ca persoana fizica inregistrata in scopuri de tva. Anul acesta estimez ca voi mai avea venituri din drepturi de autor. Ce declaratie completez? Am de platit in avans pt venituri estimate?
Raspuns ANAF: Întrucât nu aţi precizat dacă modul de determinare a venitului net anual este în sistem real sau prin reţinere la sursă facem următoarele precizări:
Pentru veniturile realizate in anul 2017,
– în situaţia în care impozitul pe venit a fost reținut lasursă, in cotă de 10%, de către plătitorul de venit, sau în situaţia în care aţi optat pentru stabilirea venitului net anual în sistem real aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru declararea venitului realizat în anul 2017.
– în situaţia în care impozitul pe venit a fost reținut la sursă, in cotă de 16%(impozit final), de către plătitorul de venit, nu aveţi obligaţia depunerii formularului 212 pentru declararea venitului realizat în anul 2017.
Pentru veniturile venituri din drepturi de autor estimate a se realiza in anul 2018, ce nu se încadrează în tema de astăzi, vom organiza o sesiune de asistenţă viitoare.
Mentiunea mea: aveti grija ca impozitarea drepturilor de autor obtinute in 2017 se impoziteaza total diferit de drepturile de autor obtinute in 2018!
Intrebare: Buna ziua, PFA – 1. profesii liberale, care a depus in ianuarie 2018 D200 pentru 2017, mai depune D212????
Raspuns ANAF: Se depune D212 completând doar partea pentru venitul estimat.aferent anului 2018
Intreabare: PFA – activitati independente servicii coafor, care are pierdere in 2017, vrea sa opteze doar pentru asigurare la sanatate, cum completeaza si ce perioada este obligata sa plateasca acesta datorie la sanatate. Mentionez ca PFA infintat in 2017
Raspuns ANAF: Pentru anul 2018 în vederea stabilirii obligaţiilor de plată a contribuţiilor sociale se ia in considerare venitul estimat , nu venitul realizat în anul 2017.
Persoanele fizice care au estimat pentru anul curent venituri anuale cumulate din cele prevăzute, sub nivelul plafonului minim de 22800 lei POT OPTA pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, caz în care datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate după cum urmează:
– dacă depun declaraţia unică până la împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul reprezentând valoarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară, în vigoare la data depunerii acesteia; sau
– dacă depun declaraţia unică după împlinirea termenului legal de depunere, la o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare la data depunerii declaraţiei, înmulţită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declaraţiei inclusiv luna în care se depune declaraţia.
Intreabare: daca un cabinet activ.independende s-a radiat cu 01.01.2018 ce declaratie depune in loc de declaratia cu venitul realizat pe anul 2017 care se depunea in luna 05/2018 si la ce termen?
Raspuns ANAF: În conformitate cu prevederile art. 122 din Codul fiscal, contribuabilii care au realizat in anul 2017, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din activități independente, au obligația de a depune declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale (formular 212) la organul fiscal competent, până la data de 16 iulie 2018 inclusiv, în vederea definitivării impozitului anual pe venit.
Intrebare: PFA cu norma de venit 6203 plateste contributii si impozit la norma sau poate alege venitul, minimul fiind 22800?
Raspuns ANAF: În situaţia dvs., în vederea calculării contribuţiei de asigurări sociale, baza anuală de calcul o reprezintă venitul ales, care nu poate fi mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei.
Baza anuală de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate o reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei. Baza de calcul a impozitului pe venit o reprezintă norma de venit.
69 Comments
Eu nu mai inteleg nimic. Am incasat dividende acum o luna, sub 22800 lei. Nu sunt asigurat si nici salariat la propria firma si nici nu ma intereseaza. Din moment ce platesc impozitul pe dividende, mai trebuie sa completez aceasta declaratie? Avem nevoie de o a doua parere cu contabila. Multumesc!
Mike, articolul se refera la PFA-uri si declaratia unica, nu la dividende si declaratia unica. Va fi o serie de raspunsuri si pentru dividende, o serie si pentru drepturi de autor si o serie pentru chirii.
Buna ziua, in cazul veniturilor din dividende, daca se repartizeaza si se incaseaza 50.000 lei in august 2018, de exemplu, se depune in 30 zile decl. 212 pt cass? (nu mai are alte venituri) multumesc.
Poate reusiti sa faceti un video cu drepturile de autor. Ne-ar fi de mare ajutor.
Multumesc!
Pregatesc unul! Fiti pe faza. 🙂
Am un PF din 2012 de 2 ani numai realizez venituri pe el si sint in continuare amgajat in alta parte.Am depus pina acum declaratia 2oo, pentru anul trecut mai depun acum 212?
Da, acum depuneti declaratia unica.
O batrana ce este pensionara si are inchiriat si un apartament, in declaratia 212 trebuie sa ia in calcul si pensia?
Va multumesc
Buna ziua!
Pentru veniturile din dividende estimate a se realiza in 2018 se mai depune declaratia unica?(fosta 212).
Daca da, la ce rubrica?Ar trebui o rubrica cu venituri din investitii, pt ca aici sunt clasificaqte veniturile din investitii.
Multumesc!
Buna ziua,
Sunt PFA, pensionar, nu am avut nici in anii trecuti venituri lunare egale cu salariul minim (la nivelul respectiv), am depus si 200 si 220 întreb : 1) plătesc CAS si CASS ? 2) cum se reglează (raportează) în 212 pentru venitul care este depasit de cel estimat in 2018 ?
un PFA in sistem real -profesii liberale mai depune in anul 2018 delaratia 200 si 220 termen 25 mai 2018 ?sau depune declaratia 212
N mai exista declaratiile 200,201,600,220 si altele. Exista doar declaratia unica, si aceea se depune pentru anul 2018.
Sincer? Uite asa te imping sa renunti la orice idee de business. Iti trebuiesc 3 facultati sa dai banii la stat. Si asta de bunavoie. Saptamana asta m-am hotarat sa fac o depun si eu. Sper sa gasesc pe cineva binevoitor sa ma jute sa o completez corect. Oricum, efortul tau e de admirat. Felicitari.
Multumesc! Faptul ca renunti la ideea unui business nu te afecteaza decat pe tine, “ei” o sa gaseasca ce sa fure in continuare.
Buna Luiza,
Felicitari pentru blogul util in profesia contabila, si numai!
In cazul unui cabinet individual cu activitaea suspendata din 2016, trebuie sa depuna declaratia unica pe zero?
Multumesc anticipat!
Declaratia unica nu se depune pe zero.
Declaratia unica nu se depune cand aveti activitatea suspendata (registru + ANAF).
Eu am mai avut activitatea suspendată între 2010 și 2012 și atunci trebuia să depun declarații cu venit estimat 0.
S-a schimbat deci procedura și nu mai este nevoie să spun că nu voi face venituri cu PFA-ul care nu îl folosesc?
Buna ziua!Pentru un IF cu doi asociați cum depun declarația 212?Pentru fiecare persoana in parte sau total venituri realizate si estimate?multumesc!
Buna ziua! In primul rand, vreau sa iti multumesc mult pentru toate articolele utile si clipurile care ne dau si noua, oamenilor de rand, claritate peste ce vrea statul roman de la noi (sau mai bine zis de la banii nostri)
In al doilea rand, am o mica intrebare: exista o declaratie separata pentru concedii si indemnizatii? Mai precis, as vrea sa ma asigur ca platesc contributiile pentru un viitor concediu de maternitate si concediu parental.
Multumesc mult,
Ramona
Respect și mulțumiri pentru efortul și timpul alocat nouă!
PENTRU DIVIDENDE AFERENTE ANILOR 2015 SI 2016 REPARTIZATE IN IANUARIE SI FEBRUARIE 2018 SE DEPUNE DECLARATIA UNICA IN 2018?VALOAREA LOR DEPASESTE PLAFONUL DE 22800 LEI?
Da, este corect.
Buna ziua,
Daca o persoana are venituri salariale pe baza de contract de munca, cu retinere la sursa (impozit, CAS, CASS), dar incaseaza si dividende in 2018 in valoare mai mare de 22800 lei, mai trebuie sa depuna declaratia 212 ? Va fi emisa decizie de impunere pentru CASS ?
Multumesc,
Marian
Buna seara,un cabinet individual medical,in 2018 nu are decat cheltuieli,nici un fel de venituri,iar medicul este angajat la spital.In 2018 nu estimeaza ca ar putea incasa ceva.Depune declaratia si daca da ce capitol se completeaza?Cu toata stima,
Buna ziua,
eu inca am o nelamurire mare. Sunt PFA la norma de venit 6202 in Bucuresti, deci norma este de 31000 ptr 2018. Bun. Trec 31000 in cimpul de norma venit. Acum incep aspectele neclare. Sunt si angajat cu norma intreaga si am dreptul la corectia de 50%. Pare clar, completez cimpul de norma corectata cu 15500. Deci impozitarea pe venit se aplica la 15100 si este corect calculata de formular.
Eh, de aici nu mai inteleg. CAS si CASS datorez?
Pare ca nu caci sunt sub 22800. Dar nu le pot lasa pe 0 ptr ca nu se valideaza formularul.
Pare ca da caci norma de venit necorectata este peste 22800 si exista si pareri ca aceasta conteaza.
Ca sa le “pot pune pe 0” trebuie sa nu le bifez la inceputul formularului. Sa zicem ca nu le bifez. Asta nu echivaleaza cu nedeclararea lor?
V-as fi tare recunoscator daca m-at putea lumina un pic va rog 🙂 Mai mentionez ca ptr 2017 cind ANAF a emis decizia de impunere, pe ea CAS si CASS au fost calculate la norma de venit corectata cu 50%.
Multumesc mult
Nu datorati CAS si CASS, si deci nu le bifati, nu le bifati, nu va apar deloc si puteti valida formularul. Vi se da o atentionare, nu eroare. Puteti depune formularul validat astfel.
Bună ziua. Sunt pensionară și am un PFA. Apelez la Dv. Dacă sunt pensionară. mai trebuie să bifez contribuțiile de asigurări de sănătate și asigurări sociale. Vând în piață. Cum, crede ORLANDO (nume neaoș Românesc) că pot face 22800, când am zile decât pentru un covrig?
Multumesc mult
Buna ziua. Cum completeaza declaratia un pfa la norma de venit, angajat cu norma intreaga (norma ajustata este 12500/an) care obtine si venituri din chirii (900 lei/luna)?Ce contributii datoreaza si ce trebuie bifat?
Buna ziua , Sunt asociat unic la o societate comerciala , am obtinut dividende in 2017 mai mari de 22.800 . Trebuie sa depun declaratia unica ? si din ce cont se plateste , din contul meu ca persoana fizica sau din contul firmei ca si pana acum ?
Nu, depuneti declaratia unica doar daca ati ridicat dividende mai mari de 22.800 lei in anul 2018.
Trebuie sa depuneti, plata se face din contul dvs personal, nu din contul firmei.
As dori o lamurure pe formularul 212 pentru rubrica
CAPITOLUL II
SECȚIUNEA 2 : DATE PRIVIND CONTRIBUȚIA DE ASIGURĂRI SOCIALEȘI CONTRIBUȚIA DE ASIGURĂRI SOCIALE DE SĂNĂTATE ESTIMATE PENTRU ANUL 2018
SUBSECȚIUNEA 2: Date privind contribuția de asigurări sociale estimată
Un pensionar ce detine un PFA (in sistem real) care obtine venituri (aprox 5000 lei) sub nivelul a 12 salarii minime brute pe țară ce completeaza la acesta subsectiune?
A Obțin venituri peste plafonul minim
B Obțin venituri sub plafonul minim și optez pentru plata CASS
C Sunt persoană fără venituri și optez pentru plata CASS
Mentionez ca doreste plata CASS la suma relizata, ca si pana acum si nu opteaza pentru formula de la pct. B (CASS= 10 % x nr.luni x salariul minim.)
Poate undeva sa faca asta in cadrul acestui formular?
Buna ziua,
Daca sunt asociat in cadrul unei microintreprinderi, am incasat in cursul anului 2018 dividende peste plafonul minim, dar sunt si angajat cu norma intreaga, cu plata contributiilor CAS si CASS retinute la sursa, mai trebuie sa depun declaratia unica? Mai trebuie sa platesc CASS aferent dividendelor?
Multumesc,
Marian
Da, trebuie sa platiti si depuneti chiar daca sunteti salariat.
Buna dimineața,
Obtin venituri din activitati independente + chirii. Totalul veniturilor obtinute depășește 22800 lei.
In momentul de față am un contract cu,Casa de Pensii si plătesc pensia raportată la salariul minim pe economie.
In situatia actuală,cum procedez?
Reziliez contractul cu ,Casa de Pensii sau pot alege să nu bifez rubrica pensie in Declaratia Unică.
Nu doresc să plătesc de 2 ori Pensia.
Multumesc anticipat pentru raspuns.
Buna ziua,
Daca estimarea pentru un PFA pentru anul 2018 o fac cu o suma pana in 22000 ron,dar voi realiza mai mult in 2018,dupa recalcularea din 2019 ma obliga legea sa platesc CAS si CASS la toata suma(bruta din cate stiu) pe care o voi realiza sau doar la 22000 ron?
Multumesc, o zi buna!
Da, sigur, veti plati la venitul efectiv realizat si declarat la regularizare in declaratia din 15.03.2019.
Buna, am o mica nelamurire aici, daca in exemplul pe care l-a dat @Cristina, a estimat ca va face maxim 22.000RON dar a realizat 45.000RON tot anul, atunci din ce am inteles eu si din video, va plati 10%(Impozit pe venit) din 45.000RON (din venitul total brut) apoi va mai plati 10% (CASS) din “Plafonul minim” de 22.800 si nu din venitul total brut realizat de 45.000RON, iar apoi inca 25% (CAS) tot din Plafonul minim si nu din venitul brut.
Am inteles cumva eu gresit? Scuze dar chiar m-a derutat putin acest exemplu acesta 🙂
George ai inteles bine, comentariul tau este corect. Nu vad in acest moment ce am raspuns la Cristina care sa te faca sa crezi ca nu ar fi asa. Scriu de pe telefon.
Buna dimineata, intrebarea @Cristinei a fost ‘voi plati CAS si CASS la toata suma pe care o voi realiza? (suma totala incasata bruta care depaseste plafonul minim)’ si raspunsul a fost ‘da, sigur, veti plati la venitul efectiv realizat si declarat la regularizare’ (aici devenisem confuz, de fapt ma speriasem 🙂 pentru ca mi-am imaginat ca va plati CAS si CASS la ‘venitul efectiv’ – suma totala bruta incasata).
Mersi de raspuns!
Situatia ei era ca declara venituri mai mici de 22.800 si nu platea deloc sanatate si CAS si intrebarea era daca la regularizare va plati la “toata suma” adica la 22.800 lei sau doar la suma regularizata, iar raspunsul a fost ca va plati la 22.800 lei.
Cel putin eu asa am inteles intrebarea.
Pentru lamuriri: CAS si CASS se plateste la 22.800 lei nu la venitul realizat.
Mersi pentru clarificare!
Multumesc de raspuns
Buna ziua,
La capitolul “1.1.A.6.Documentul de autorizare/Contractul de asociere/Închiriere” ce se completeaza pentru o Intreprindere Individuala la “Numar Document”?
Multumesc.
As dori si eu raspunsul la aceasta intrebare : “La capitolul “1.1.A.6.Documentul de autorizare/Contractul de asociere/Închiriere” ce se completeaza pentru o Intreprindere Individuala la “Numar Document”?”
Buna ziua!
Am incasat dividende in 2018 in valoare de 45000lei.va rog sa ma ajutati sa intocmesc declaratia unica adica in in ce sectiune trebuie sa declar veniturile si bonificatia?
va multumesc!
Aveti un video la mine pe Youtube, il gasiti si pe acest blog, despre exact modalitatea de completare.
Buna Luiza, am o intrebare in legatura cu anul precedent (acum acela fiind 2017), pentru PFA cu norma de venit. Din video-ul tau reiese cum am inteles si eu, ca pentru PFA cu norma de venit, de fapt nu se completeaza anul precedent, pentru ca nu e nimic de ajustat (vorbim de cazul ideal in care si anul precedent am fost tot la norma de venit, nu am depasit plafonul de 100.000 de euro de a trece obligatoriu la sistem real si am platit deja ce era de platit).
Am inteles bine, se completeaza doar pe 2018 iar veniturile reale facturate (pentru a demonstra ca nu am trecut plafonul de 100.000 euro) se pot vedea doar in Registrul de Evidenta Fiscala?
Multumesc mult! Si multumim pentru video-urile tale exceptionale! ????
Pentru PFA norma de venit nu se tine registrul de evidenta fiscala pentru ca se calculeaza venitul impozabil – acesta fiind stabilit dinainte si fiind fix, adica norma de venit. Registrul de evidenta fiscala este doar pentru PFA sistem real.
Tu trebuie sa tii o evidenta separata (ii zice jurnal de vanzari) si inseamna o situatie in excel cu data emiterii facturii, clientul, suma in valuta si cursul valutar BNR de la data emiterii facturii (deci nu cand ai incasat banii, cand ai emis factura). Aia e suma pe care o compari cu 100.000 euro si vezi daca ai depasit.
Si da, pentru 2017 nu completezi nimic in declaratia unica.
Multumesc de raspuns! ????In privinta Jurnalului de vanzari, acela nu e strict legat de platitor de TVA?
Eu am gasit in codul fiscal (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_25062018.htm) la ART. 69 – Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit, alin. (8) ca se completeaza Registrul de Evidenta Fiscala si daca ai norma de venit, dar numai partea de venituri:
(8) Contribuabilii care desfășoară activități pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit au obligația să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidență fiscală și nu au obligații privind evidența contabilă.
Gresesc aici oare?
Nu, jurnalul de vanzari nu este obligatoriu, ceea ce este obligatorie este evidenta facturilor emise astfel incat sa stii in orice moment daca ai depasit plafoanele esentiale: TVA si 100.000 euro. Deci oricum trebuie sa faci o situatie in excel sau unde vrei tu care va contine exact informatiile dintr-un jurnal de vanzari. Tu practic esti obligat sa il tii chiar daca nu il denumesti asa.
Buna ziua, as vrea sa ma lamuriti intr-o situatie. pentru o persoana care obtine venituri din chirii, cote forfetare, s-a depus declaratia unica in luna iunie, insa a mai intervenit un contract de inchiriere incepand cu luna iulie 2018, cum procedez pentru a-l declara la venitul estimat? Rectific declaratia ? va multumesc 1
Da, depuneti o rectificativa la acea declaratie.
sunt angajat si am si un SRL cu ceva activitate. In fiecare an repartizez dividende, ceea ce o sa fac si anul asta, probabil in decembrie. Cel mai probabil o sa depasesc plafonul si va trebui sa platesc CASS. Pentru cate luni va trebui sa platesc? In cazul meu va trebui sa depun declaratia pana in 31 iulie, sau pot s-o fac in decembrie.
Va multumesc
Buna ziua,
Daca un avocat colaborator pentru care s-a depus declaratia unica devine Cabinet de avocat, va trebui depusa din nou declaratia unica ? El obtine de la Anaf acel CIF pentru cabinet de avocat si il preda pe cel pentru avocat colaborator
Nu se depune din nou declaratia unica, pentru ca declaratia unica este pe CNP, acolo nu se schimba nimic. Doar forma de organizare se schimba, dar declaratia unica e pe CNP.
Buna Luiza, am cateva nelamuriri legate de PFA norma de venit cod 6202.
1.Norma este de 30.000 lei pe an. In primele 6 luni din 2018 am fost angajata cu contract de munca 2 ore ( nu se aplica corectie la norma de venit), iar urmatoarele 6 luni din an sunt angajata cu 8 ore ( se palica corectie la norma de venit). Venitul pe care ar trebui sa il trec in declaratie pentru 2018 , dupa aplicarea reducerii normei este 22.500 lei, corect?
2.Trebuie sa depun vreo adeverinta la Anaf ca sunt angajata cu 8 ore pentru a reduce norma de venit pe ultimele 6 luni din an? Sau se corecteaza automat ?
3.Cum procedez in cazul in care am depus declaratia unica in luna iunie 2018 cu norma de 30.000 lei si am bifat plata CAS, si CASS, iar acuma vreau sa corectez cu norma de 22.500 lei ( care este sub 22.800lei) si sa debifez plata pentru CASS si CAS. Depun din nou declaratia unica si bifez rectificatv la capitolul 2, sectiunea 2.1.2.? Declaratia rectificativa va anula plata CAS si CASS pentru ca nu gasesc unde as putea sa trec zero la ele?
Iti multumesc pentru rabdare!
Buna ziua!
Pana cand se poate achita plata (privind Declaratia Unica 212)?
Adica dupa depunerea declaratiei, primim un mail prin care ni se spune ca trebuie sa platim?
Sau cum se procedeaza?
Multumesc!
Gasiti informatii complete pe canalul meu de Youtube. Sunt multe amanunte de stiut. Nu primiti nimic de la Anaf, va achitati singura impozitul. Pana la 15.12 cu reducere, pana la 15.03.2019 fara.
Buna Luiza,
1. poti pune in post URL-ul pentru canalul tau de YouTube?
2. inteleg ca nu primesc de la ANAF ref plata obligatii 2018, dar macar ei isi incarca sistemele cu informatia privind obligatiile de plata? Ptr ca daca nu incarca aceste informatii atunci “ghiseul.ro” devine inutil pe sectiunea ANAF ptr ca acest portal isi incarca obligatiile de plata din sistemele ANAF.
Multumesc
Gasesti in bara din dreapta video-uri, dai click si ajungi pe canal, de asemenea, ai 3 video-uri de-asupra fiecarui articol. Poti cauta luizadaneliuc pe youtube.
Buna ziua, in iulie 2018 am depus declaratia unica unde am bifat “Sunt persoana fara venituri si optez pentru plata CASS”. In decembrie 2018 am achitat obligatia de plata si m-am si angajat. In acest context, va rog sa ma indrumati cum sa completez corect declaratia rectificativa ( ce campuri trebuie sa bifez/completez ) .
Va multumesc.
intrprindere individuala radiata in data de 18.03.2019 si intrprindere familiala infiintata in data de 08.04.2019, cum se depune declaratia unica pentru cele doua intreprinderi de acelasi titular. multumesc.
Buna ziua! Va rog o clarificare: Am un PFA radiat din oficiu de Registrul Comertului undeva dupa 19.03.2019 (cf noii legi) si un PFA (aceeiasi persoana fizica) infiintat pe 14.06.2019. Practic am fost nevoita sa-mi reinfiintez contracost PFA-ul. Cum depun Declaratia Unica pe 2019? Cate una pt fiecare PFA? (cel radiat si cel nou infiintat) sau ambele pe aceeiasi declaratie? Dar in acest caz, cum trec data incetarii si data inceperii activitatii? Eu avand practic incasari lunare continuee… Va multumesc!! Lineta
Buna ziua,
Pensionar ,persoana fizica, realizez venituri din închiriere mai mici decât norma de venit,depun declarație?
Daca trebuie sa depun declarație ,voi plati impozit ?
Norma de venit nu este pentru venituri din chirii, ci pentru veniturile unui PFA care are autorizate anumite coduri CAEN care ii permit sa aplice norma de venit.
Daca obtineti venituri din chirii depuneti declaratia unica si veti plati impozit la 60% din suma incasata ca si chirie. Vedeti pe Youtube am model de completare si mai multe explicatii acolo.
Vă mulțumesc pentru răspuns!
Am urmărit videoclipul,și m am edificat,dar pentru închiriere apartament in regim hotelier unde nu există contract de închiriere ,ce este de făcut? Mulțumesc anticipat!