Ce am aflat util de la cursul CECCAR – Inchiderea exercitiului financiar 2016

Dupa cum stiti, noi contabilii membri CECCAR suntem obligati ca in fiecare an sa ne efectuam pregatirea profesionala continua. Aviz celor care vor sa imbratiseze minunata meserie de contabil: veti invata toata viata!

Pregatirea asta continua se asigura de catre CECCAR, si consta in prezenta obligatorie pe parcursul a 4 zile din an la un curs cu o tematica aleasa de tine. In ultimul an aceste cursuri au inceput sa fie foarte interesante si utile, motiv pentru care merita ca, mort copt, sa faci cumva sa fii acolo. Dincolo de toate lacunele CECCAR, anul acesta oamenii care au predat aceste cursuri mi s-au parut foarte pregatiti. Iar pe fiscalitate, doamna a facut ravagii. Eu am inteles in alea 3 ore de explicatii mai mult decat am inteles citind acasa zile intregi articole si comentarii.

FISCALITATE – STIATI CA?

Facilitatea referitoare la profitul reinvestit poate fi accesata doar in luna in care ai pus in functiune mijlocul fix sau ma rog, mai nou si imobilizarea necorporala in care ai investit. Daca ai ratat sa accesezi facilitatea in acea luna, ai optiunea sa muti data punerii in functiune sau poti face rectificativa la calculul impozitului pe profit din luna in care trebuia sa accesezi facilitatea. Totodata, daca ai pierdere in trimestrul in care ai pus in functiune mijlocul fix/necorporala, nu poti accesa facilitatea.

Cand esti micro, anii (cei 7 ani) de pierdere fiscala nu se suspenda, ei curg in continuare, astfel incat, daca devii platitor de impozit pe profit sa zicem dupa trecerea acestei perioade, nu mai poti deduce acea pierdere fiscala. Cand va ganditi daca e bine sau nu sa fiti micro, trebuie luata in calcul si pierderea fiscala existenta, nu doar sa fim focusati pe calculul procentului de impozit platit.

Daca esti micro si nu ai salariati dar ai un contract de mandat sau management, acesta se ia in calcul la numarul de salariati pentru a putea plati 1% impozit pe micro in loc de 3% impozit, daca se plateste in baza acelui contract, macar salariul minim pe economie.

In cadrul legii care reglementeaza impozitul specific, exista o categorie de tonete, vanzatori ambulanti si hrana in piete care platesc un impozit anual fix de 1.500 lei. M-am gandit instant la Meat Busters si la al lor sandwich cu pulled pork, dupa care sunt innebunita, sau la Arrostincini! 🙂

In ceea ce priveste abonamentele la serviciile medicale: daca serviciul este platit de angajat si il aduce firmei pentru decontare, acesta se trece pe statul de plata si se deduce din impozitul pe salarii; daca serviciul este platit direct de catre firma, atunci el este cheltuiala deductibila pentru firma.

Daca totusi te pune pacatul sa folosesti in activitatea ta, in anul 2017, against your better jugementconventia civila, ea trebuie sa aiba in spate o negatie a caracterului de continuitate al prestatiei, pe care o obtii de la persoana cu care intocmesti conventia civila. Asta nu te salveaza 100% de o reinterpretare a operatiei ca fiind salariu mascat, dar mai bine decat nimic!

Daca incasezi dividende in valoare de sub 12 salarii minime pe economie, nu platesti contributia la sanatate, chiar daca nu ai si alte venituri. This is cool! 🙂

Pentru inactivii cu cod anulat de TVA, care il recapata dupa 01.01.2017: au obligatia (nu posibilitatea) sa emita catre beneficiari facturi in care sa storneze facturile din care beneficiarii nu au putut sa isi deduca TVA-ul si sa repuna operatia intr-o factura noua, emisa dupa ce si-au luat codul de TVA inapoi.

Astfel vor declara in 394 si in 300 doar sumele din facturile repuse nu si stornarile (doarece se presupune ca acelea au fost declarate prin 311 la data emiterii facturii initiale si a colectarii TVA-ului pe cand codul de TVA era anulat).

Daca sunteti in situatia in care va luati inapoi codul de TVA dar in perioada in care il aveati anulat nu ati colectat nimic, nu declarati acum prin 300 operatiile, ci tot prin 311, chiar daca acum aveti cod valid de TVA.

CONTABILITATE – STIATI CA?

Din punct de vedere contabil reevaluarea se trateaza si se gandeste total diferit de reevaluarea facuta in scopuri fiscale. Codul fiscal ne ajuta in acest sens incepand cu 2016, introducand prevederi clare care separa reevaluarea fiscala de cea contabila. Ele au fost in fapt tot timpul separate si trebuiau tratate ca atare.

Reevaluarea reprezinta o politica contabila si drept urmare daca ai inceput sa reevalueazi un mijloc fix dintr-o anume grupa de active, trebuie sa reevaluezi toata acea grupa (sa zicem, o cladire, trebuie sa reevaluezi toate cladirile). De asemenea, daca ai reevaluat in trecut imobilizarile, nu poti renunta la reevaluare – decat in cazul schimbarii politicii contabile.

Totodata politica contabila se aproba de administator si nu se aplica retroactiv. Daca nu exista o politica contabila, legislatia spune ca o reevaluare (pentru scopuri contabile, adica pentru prezentarea in bilant a unui activ la valoarea justa corecta) la o perioada de 3-5 ani se considera rezonabila.

Este mult mai important ca valorile la care sunt prezentate in bilant activele firmei sa fie la valoarea reala, decat principiul ca ele ar trebui prezentate la valoarea de cost. Astfel daca rationamentul profesional ne spune ca exista o discrepanta clara si grava intre valoarea reala si pretul de cost, ar trebui ca acele active sa fie reevaluate.

Reducerile comerciale, atunci cand acestea sunt in proportie de 100%, adica acopera in totalitate costul bunului, trebuie tratate ca o subventie si inregistrate la venit. Deci nu pe 303 sau 212 cu ZERO. Inregistrarile ar fi:

214 = 475

475 = 758 – recunoasterea venitului cu valoarea totala a bunului

681 = 281 – cheltuiala inregistrata lunar ca si amortizare

Daca reducerea vine pe factura disctincta si este partiala, corecteaza valoarea stocului cu ajutorul contului 609.

Daca reducerea este data fara sa se poata identifica mijlocul fix, sau bunul pentru care se face aceasta reducere, toata reducerea se inregistreaza pe venit.

Referitor la raportarile financiare anuale (bilanturi) exista acum posibilitatea corectarii acestora, dar doar daca se face o greseala referitoare la completare cum ar fi: cod fiscal sau adresa gresite, formularul folosit este eronat etc. Conditiile de corectare a unui bilant cat si alte informatii foarte utile referitoare la intocmirea bilantului gasiti in OMFP 450/2016.

Orice ajustare efectuata trebuie sa se regaseasca intr-un document contabil semnat iar cel ce il aproba poarta raspunderea acelei ajustari. Stiu ca in focul declaratiilor reglam de zor sa fie bine, uitand sa punem administratorul firmei sa isi asume responsabilitatea pentru informatiile comunicate prin telefon, urmand ca ulterior sa ne dea si actele din spatele acelor afirmatii. Asta e o realitate ce nu poate fi negata, o realitate in care noi, ca si profesionisti riscam mult. Ar trebui sa fim mai obsedati de intocmirea de note explicative pe care sa le bagam sub nas clientilor.

Orice eveniment ulterior datei bilantului se reflecta in notele contabile. Sunt considerate erori la bilant si reprezentarea eronata sau neprezentarea informatiilor din note.

Activele necorporale in curs cu valoare zero (complet amortizate) dar cu valoare justa semnificativa trebuie pastrate in balanta. Am avut un caz in care un client isi scosese din balanta o masina pentru ca era complet amortizata, desi in fapt ea exista, se folosea si se plateau impozite pe firma pentru ea. Fac aceasta precizare in ideea ca poate unele fraze suna banal (cum ar fi sa nu iti scoti din evidenta mijloacele fixe pe care le detii chiar daca ele sunt complet amortizate) dar in practica se intalnesc tot felul de cazuri.

Daca intram in sfera datoriilor, am aflat urmatoarele lucruri interesante:

In ceea ce priveste concediile de odihna neefectuate la finalul anului, acestea ar trebui reflectate in balanta cu ajutorul unui provizion 681 – 151.

Dividendele prescrise ar trebui inregistrate ca venituri ale societatii.

In ceea ce priveste provizioanele, se pare ca multi dintre noi se feresc sau uita sa constituie provizioane pentru: litigii, garantii, clienti incerti si in general orice fel de provizioane.

Capitalurile proprii sunt un subiect greu.

Cand ne rapoartam la capitaluri proprii legea care reglementeaza acest capitol este in primul rand Legea 31 a societatilor comerciale, si mai apoi orice alte reglementari financiare si contabile. Cati dintre noi sau cati dintre cei ce detin firme se raporteaza exclusiv la Codul Fiscal cand repartizeaza dividende, iar Legea 31 este uitata si ignorata, cand de fapt acolo sunt adevaratele pericole, adevaratele sanctiuni in ceea ce priveste repartizarea profitului.

Astfel la art. 73 gasim mentiunea ca administratorii raspund in soldiar pentru existenta reala a dividendelor efectiv platite. Astfel, pentru veniturile care genereaza profit dar nu generaza cash, ar trebui din prudenta ca acestea sa nu fie repartizate pe dividende, deoarece profitul poate proveni din ceva volatil, o reevalure a unui sold la furnizori sau la banca, profit ce poate fi reluat la pierderi chiar in ianuarie. Astfel veniturile care nu genereaza cash se pot considera (pot interpreta) ca nefiind reale.

Ni s-a atras atentia si asupra repartizarii pe dividende a sumelor din analiticele contului 117, sume care nu provin din profit ci din ajustari contabile, care iarasi, pot fi interpretate in functie de caz, ca nefiind profit cert. Concluzia a fost sa nu ne repezim cu repartizarea contului 117 pe profit, inainte sa analizam ce sume sunt inregistrate acolo si daca ele provin dintr-un 121 (profit) sau sunt ajustari.

Inainte de a distribui orice profit, trebuie mai intai sa acoperi pierderea contabila si de asemenea nu poti repartiza profit daca ai cheltuieli de constituire neamortizate, pentru valoarea ramasa neamortizata. AGA (asociatii si nu contabilul) decide de unde se acopera pierderea: din rezerve, capital etc.

Tot Legea 31 ne zice ca nu putem repartiza dividende in cazul in care capitalurile proprii sunt mai mici decat 1/2 din capitalul social. In acest caz, o AGA Extraordinara trebuie convocata pentru a se decide daca: se dizolva societatea, se mareste capitalul social sau dupa caz, se micsoreaza capitalul social astfel incat conditia din ecuatie sa fie indeplinita.

Ca o concluzie la capitolul asta cu suma de repartizat pe dividende ar fi ca:

Profitul  contabil scriptic nu este egal cu dividende de repartizat. Doua tipuri de interdictii ar trebui sa intervina: interdictii legale (vezi Legea 31) si interdictii autoimpunse pentru conservarea capitalului societatii si asigurarea continuitatii activitatii.

All in all, cursul asta de la CECCAR e motivul pentru care trec peste toate celelalte lacune pe care aceasta institutie le are. M-a omorat saptamana aia in care dupa 7-8 ore de birou mergeam la cursuri seara, dar aceste cursuri au rolul de a te scoate din cubul tau de sticla, in care nu interactionezi cu nimeni si ai impresia ca le faci pe toate perfect.

Iti aminteste ca sunt tone de chichite de care nu numai ca nu tii cont, dar nici nu ai auzit. Recomand din tot sufletul sa faceti un efort si sa mergeti sa va confirmati sau infirmati cunostintele pe care le aveti in domeniul fiscal si contabil.

Succes in 2017 si la cat mai putine rectificative si controale! 🙂

7 Comment

  1. Ioana says: Reply

    Concediile de odihna neefectuate (nu cele medicale) se înregistrează ca și provizion, la sfârșitul anului.
    Mulțumim frumos pentru informații!

    1. da, asa este, am scris din greseala medicale, am modificat acum; multumesc! 🙂

  2. iuliana says: Reply

    Multumim pentru frumoasa si succinta sinteza a informatiilor

    1. si eu multumesc pentru mesaj! 🙂

  3. Stefania says: Reply

    Si eu am avut senzatia ca s-a schimbat ceva in bine referitor la CECCAR, ma bucur ca astfel mi se intareste acest sentiment de “mai bine”.

  4. Sper ca această schimbare in bine să se producă și in provincie, cât mai curând

    1. Si la Bucuresti e departe de a fi bine, dar in ceea ce priveste cursurile, macar nu e o pierdere de vreme.

Parerea ta conteaza!