Luiza Daneliuc – contabilitate online

MODIFICARI masuri economice pentru ajutorul SRL/PFA/DREPTURI AUTOR si al angajatilor

In seara zilei de 30 martie 2020, dupa multe zile de asteptare, au fost publicate in Monitorul Oficial modificarile si completarile aduse masurilor eonomice luate de autoritati pentru sprijinirea firmelor si angajatilor.

Modificari este putin spus, este ca si cum au aruncat la gunoi vechea lege si au facut alta in loc. Mai buna, mai simpla, mai gandita, dar o lege care nu se aplica retroactiv. Nu poti baga in somaj retroactiv. Nu poti reangaja oameni pe care i-ai dat afara.

Multi au luat decizii in baza vechii versiuni, decizii le care nu le mai pot „repara” acum. De exemplu, multi au inchis contracte de munca deoarece la data respectiva si cu informatiile pe care le aveau, era singura solutie. Nu mi se pare corect. Nu ca am astepta de la stat vreodata corectitudine, dar tot am asa, un gust amar.

Pe de alta parte, eu sunt prima care spune si intelege ca legea asta cu somajul tehnic ar trebui sa fie pentru cei care chiar au trimis oamenii acasa si care si-au inchis sau redus activitatea, ca efect al situtiei curente. Nu pentru cei care au trimis oamenii sa lucreze de acasa. Sau pentru cei ce o duceau deja prost (poate din cauza managementului defectuos al resurselor, poate chiar aveau o perioada mai proasta) si au vazut in acest ajutor de la stat un colac de salvare temporar.

E mult de speculat intre cat s-a „balbait” statul si cat a premeditat aceste modificari, schimbari, franturi de informatie, publicari intarziate in MO. Eu personal inclin spre a doua varianta, dar asta doar pentru ca imi plac povestile si teoriile conspiratiilor. Si pentru ca in general nu e bine sa iti subestimezi „inamicul”.

MODIFICARILE PE SCURT

SOMAJ TEHNIC

1. S-a eliminat conditia referitoare la numarul angajatilor pe care un angajator ii poate trimite in somaj tehnic (respectiv 75% din salariati); acum angajatorul poate trimite in somaj 100% din salariatii firmei.

2. Firmele cu un singur salariat pot acum introduce acel salariat in somaj.

3. S-a eliminat conditia referitoare la incasarile firmei, care trebuiau sa fie mai mici in martie decat media lui ianuarie si februarie 2020, pentru a putea beneficia de somajul tehnic. Acum nu mai exista nici o conditie referitoare la venituri/incasari.

4. Angajatorul nu este obligat sa plateasca salariatii din fonduri proprii, in avans. Actele se vor depune in primele 15 zile ale lunii urmatoare celei pentru care se solicita somajul tehnic, urmand ca acesti bani sa fie platiti de catre stat in contul angajatorului, in termen de 10 zile de la depunerea documentatiei.

Ulterior primirii banilor, angajatorul va avea obligatia ca in 3 zile sa achite salariile angajatilor. Astfel salariatii vor fi platiti dupa primirea sumelor de la stat, deoarece sumele se presupune ca vor fi virate angajatorului in timp util.

PFA/II

5. Exista acum facilitati si pentru PFA-uri/II. Conditia ca ele sa beneficieze este sa isi intrerupa activitatea (de tot) ca urmare a efectelor virusului. Nu se intelege prin aceasta intrerupere suspendarea oficiala a activitatii la ONRC, ci intreruperea ei in fapt.

PFA/II ce se incadreaza in conditia de mai sus vor primi o indemnizatie fixa in cuantum de 75% din salariul mediu brut pe economie. Deci acei 75% din 5.429 lei, adica suma de 4.072 lei este suma bruta, din care se vor plati la stat contributiile

PFA-urile si II-urile depun documentatia online la AJPIS.

DREPTURI DE AUTOR

6. Si persoanele fizice care obtin exclusiv venituri din contracte de drepturi de autor beneficiaza de o indemnizatie fixa de 75% din salariul mediu brut pe economie. Ca si in cazul PFA-urilor, suma de 4.072 lei este bruta, din care se vor retine contributiile.

BONIFICATII FIRME

7. Se acorda SRL-urilor o bonificatie de 10% din valoarea impozitului pe venitul microintreprinderilor/impozitul pe profit aferent trimestrului I 2020, daca acestia platesc sumele in termenul legal (25.04.2020).

Parerea mea este ca ar trebui sa iti platesti impozitele la timp daca iti permite bugetul. Iti va fi foarte greu sa platesti 2-3-4 luni de impozite si contributii stranse dupa ce aceasta situtie se va termina. Iar daca o duci prost acum, gandeste-te cat timp ii va lua economiei sa isi revina, din ce vei plati atunci?

Parerea mea este ca ordinea prioritatilor ar trebui sa fie: SALARII, chirie daca ai si alti furnizori esentiali (cum ar fi CONTABILUL, nu? 🙂 ) si impozitele. Daca poti tine acest buget super simplist pe linia de plutire se cheama ca ai reusit.

IMPORTANT cu I mare

Stiti cum atunci cand incheiati orice fel de contract trebuie sa cititi „the fine print”? Ei, asa este si in cazul acesta, in care nu ne vine sa credem cat de darnic si „supportive” este statul roman. Ca si cum n-am fi trait aici in ultimii 30 de ani. De asta si tot repetam trecutul, pentru ca il uitam.

Indemnizatiile de mai sus se vor acorda in baza unei declaratii pe propria raspundere semnata de administrator. Modelul declaratiei va fi publicat ulterior. Adica ulterior luarii deciziei de a trimite oamenii in somaj. Momentan nu stim ce informatii va contine aceasta declaratie, nu stim pe ce vom da cu subsemnatul, nu stim la ce ne inhamam, ce promitem sa respectam, sau sa nu facem.

Inteleg ca nu ar trebui sa aplice pentru acest timp de ajutor de somaj decat oamenii care sunt in situatia in care nu le mai pasa ce semneaza, statul e ultima lor sansa. Cu toate astea, din nou, simt ca nu e corect ca statul sa nu puna toate cartile pe masa dintr-o data.

In declaratia de presa Ministrul Muncii a anuntat faptul ca aceste facilitati se vor acorda atat angajatorilor cat si restul categoriilor (PFA/II/drepturi de autor) mergandu-se pe increderea ca acestia nu vor da declaratii false si ca intr-adevar a existat o intrerupere sau o diminuare a activitatii ca urmare a situatiei curente.

Totodata a mentionat ca pe perioada situatiei de criza nu se vor face controale. Controalele vor incepe dupa terminarea situatiei curente, verificandu-se daca informatiile din declaratiile date sunt adevarate.

#stayhome #staysafe
Exit mobile version