Zilele Biz: Curajul si inovatia

zilele-biz-logo

Claudiu Pandaru a pus astazi o intrebare in cadrul Zilei Inovatiei la Zilele Biz 2015: ce a scos in piata 30.000 de oameni in ultimele zile?

schimbare

M-am gandit instant la ce m-a scos pe mine in strada in primele zile si totodata, la ce m-a facut sa nu mai ies in ultimele. In afara de dorinta universala de schimbare, de nevoia de dat reset la tot ce reprezinta astazi Romania, am simtit ca acolo, in strada sunt oamenii MEI, cu ale caror idei si dorinte ma puteam identifica, suprapune in totalitate. Am simtit ca acolo in strada sunt EU, multiplicata de 30.000 de ori, iar acest sentiment m-a facut sa ma ridic de pe canapea si sa ma alatur multimii.

Multi dintre cei prezenti in primele doua-trei zile, ca si mine, n-au mai revenit in piata. De ce? Oare dorinta de reset a disparut? Oare nevoia de siguranta si revolta impotriva sistemului care a permis ca oameni nevinovati sa moara s-a stins? Nicidecum. Motivul este sintetizat intr-o simpla fraza pe care Claudiu Pandaru a spus-o, iar mie mi s-a parut explicatia perfecta, sau cel putin in cazul meu s-a pliat perfect pe motivatia mea: criza democratiei tine mai ales de modul in care punem in dezbatere valorile nu neaparat de valorile chestionate.

Modul in care multimea isi cerea drepturile in ultimele seri de protest nu a mai rezonat cu modul meu de a fi si de a face. Nu m-am mai regasit, nu in revendicari, aceleasi, ci in modul  in care strada a pus problema. M-am retras in bula mea doarece nu e de ajuns sa ai aceleasi principii, aceleasi dorinte cu cineva, trebuie sa ai si aceeasi viziune despre felul cum le indeplinesti, despre modul de actiune, despre pasii de urmat pe viitor. Trebuie sa ai in comun acelasi drum, nu doar aceeasi destinatie.

Intorcandu-ma la inovatie si la modul in care poti inova, un lucru este clar. Il stiam dinainte, dar cumva, din cand in cand, am nevoie sa mi se reaminteasca lucrurile pe care le stiu doar asa in interiorul meu si nu le pot valida cu nimic palpabil.  Curajul si inovatia merg mana in mana. Trebuie sa fim constant expusi ideilor pentru a le constientiza ca fiind inca prezente in mintea noastra, pentru a ne reaminti ca mai credem inca in ele si in noi.

Inovatorii nu cred in retete. Inovatia triumfa acolo unde nu esti setat pe un sablon, acolo unde ai curaj sa pui constant la indoiala felul in care se fac lucrurile, chiar daca felul in care se fac ele da randament. Inovatia nu se masoara in profit.

Stand printre oameni care inoveaza este normal sa ai o suta de idei. Note to self: trebuie sa merg la mai multe conferinte. E important sa fii printre oameni creativi. Cumva, captezi energia lor si o duci acasa, iar a doua zi iti vin si tie idei proprii, creative. Ai grija ce energie captezi pentru ca acelea vor fi ideile tale de maine! Cum omori un creativ? Il izolezi de tot ceea ce reprezinta. Felicitari. Ai creat un om normal.

Cu toate ca imi iubesc bula mea  – de ce n-as iubi-o, este atat de comod aici -, schimbarea este singura constanta a vietii, a generatiei noastre. Abilitatea de a accepta schimbarea fara a o considera un atac direct la stilul de viata este un asset important, poate mai important decat o diploma. Abilitatea de adaptare din zbor la schimbare, la oportunitati, abilitatea de a vedea o oportunitate intr-o situatie mai putin fericita este in zilele noastre lucrul ce te scoate din multime.

Studiul Truth about Global Brands prezentat de cei de la McCann mi-a atras atentia in mod deosebit deoarece folosea foarte mult sintagma “we fell that…”. Eu nu am cunostinte avansate de marketing cat sa inteleg la adevarata valoare informatiile din acest studio, dar am rezonat cu ideea ca inovatia porneste de la acel “we fell that…”, de la acea senzatie despre care, in faza incipienta, nu o poti traduce decat in “asa simt eu”.

Concluzia panelului sustinut de cei de la McCann mi s-a parut esenta absoluta a ideii de inovatie: Best way to do it is just do it. De multe ori ideile bune mor in lipsa curajului de a le pune in practica, in lipsa viziunii si in lipsa increderii in fortele proprii. Nu-s altii mai norocosi, mai destepti, mai invatati. Sunt doar mai curajosi. Nu totdeauna ai nevoie de un plan. Sau mai degraba ai nevoie de credinta ca va fi bine decat de un plan. Admir persoana care mai degraba stie sigur ca va fi bine decat persoana care stie sigur unde va fi maine. Stie sigur ca oriunde va fi maine, va fi bine. De ce? Pentru ca va fi ea acolo si va face sa fie bine.

curaj
Curaj

Un lucru a devenit clar la finalul Zilei Inovatiei. Sunt doua tipologii de oameni: oamenii care au dorinte si oamenii care dau curs dorintelor. Unii spun ca vor sa faca un lucru in timp ce viseaza cu nasul lipit de geam la cum ar fi sa fie in tabara cealalta, a celor care nu spun nimic, si fac lucruri, si isi iau riscuri. Fii omul care face, viata e mult mai misto in tabara asta.

*sintagmele subliniate sunt ideile speakerilor, idei ce mi-au ramas intiparite in minte, la care m-am gandit mult dupa ce conferinta a luat sfarsit; povestea din jurul lor este a mea.

Parerea ta conteaza!