Noul trend al reclamelor – sexul a fost inlocuit de filantropie

Deschid ochii. Raspund la telefon. Conversatie. Pornit masina cafea. Deschis TV. Turnat cafea in casca. Baut cafea. De aici incolo lumea incepe sa devina coerenta.

Azi dimineata, m-am asezat confortabil pe canapea cu cafeaua in mana si asteptand sa se deschida laptopul, mi-am aruncat un ochi catre TV unde rulau reclame.

Era o reclama la o apa minerala care spunea ca pentru fiecare sticla cumparata, ei vanzatorii vor dona ceva cuiva. Si in lumina noilor evenimente, cu reclama la Vodafone, care se pare ca a salvat sau n-a salvat caii de la Letea (parerile sunt foarte impartite) mi-am dat seama ca reclamele nu se mai construiesc in jurul ideii de sex ci in jurul ideii de donatie.

Pana acum ceva timp toate, dar absolut toate produsele se promovau prin sex. Era sexy nu stiu ce miros al gelului de dus, era sexy sa mananci nu stiu ce ciocolata, era sexy sa conduci o anume masina. Orice miscai, respirai sau mancai era sexy. Si deci, bun de cumparat.

Mai nou, orice companie vrea sa isi vanda produsele prin actiuni de filantropie si prin cooptarea publicului tinta al reclamei in aceasta actiune. Uite daca tu public tinta, cumperi apa mea minerala, ciocolata mea, telefonul meu, serviciul meu, eu companie, donez X% sau X euro din ceea ce tu cumperi unei cauze aleasa de mine pe care doresc sa o sustin. Acesta este noul mesaj pe care il transmit mai toate reclamele sau din ce in ce mai multe reclame.

O fi bine, o fi rau?

Parerile sunt foarte impartite, in sensul in care toata lumea afirma ca reclamele sunt mincinoase si ca din banii stransi in urma acestor campanii, aproape niciodata cauzele in jurul carora aceste campanii au fost facute, nu sunt sustinute. Sau ca nu sunt sustinute cat trebuie, ajungand mai putini bani in actiunile caritabile decat este promis in reclama. Sau, culmea, ca ei (astia care fac reclamele) castiga mai mult decat dau!

Ok, stop right there!

1. Reclamele au fost si vor fi mereu mincinoase! Cand cumparai un anume tip de ciocolata pentru ca te minteau unii ca esti mai sexy mancand-o, aia nu era o minciuna? Sau cand te minteau ca daca achizitionezi nu stiu ce masina vei fi mai macho-man, tu chiar ai crezut? Acum da, sa zicem ca te mint ca vor da o parte din pretul platit de tine altcuiva. Ce conteaza, nu e ca si cum maresc pretul din aceasta cauza, tu cumparator tot atat platesti. Si chiar daca l-ar mari, nu esti obligat sa cumperi. A, ca poti veni sa spui ca tu credeai faci o fapta buna cumparand produsul si de-aia ai ales sa il cumperi si te simti inselat … sa fim seriosi! N-ai fi cumparat produsul daca nu ai fi avut nevoie de el!

2. Chiar daca se doneaza mai putini bani pentru cauza respectiva decat s-a spus in reclama, tot e mai bine decat nimic! Poate ca oamenii cu reclama se lauda ca dau 1% din ceea ce incaseaza si de fapt dau 0.5%, ce conteaza? Oricum am stabilit ca sunt mincinosi (ca doar n-o fi vreo reclama adevarata). Important este ca orice ban, oricat de putin sa ajunga la cineva care are nevoie de ei. Tot e mai bine decat nimic.

3. Chiar daca producatorii s-au decis sa se implice in actiuni filantropice si sa doneze o parte din profitul lor unei cauze, nu sunt ONG-uri, sunt companii care au ca unic scop, PROFITUL. Asa ca da, e normal sa faca profit, si e normal sa faca mai mult profit decat doneaza!

In concluzie, romanii nu sunt pregatiti pentru mentalitatea de “give-back”. Daca cineva mentioneaza ca vrea sa doneze, sa ajute, sa imparta orice cu cineva, romanului i se pare suspect, dubios. Romanilor le plac lucrurile in care se pot regasi, cu care se pot identifica. Si nu se pot identifica cu acest concept de “give-back”. Nu se pot identifica cu filantropia. Si atunci o tarasc prin noroi, ii cauta explicatii si motive ascunse. Nu spun ca nu exista motive ascunse si sifonare de bani si parandarat (ca doar sunt contabila, stiu foarte bine cum merg treburile astea) dar e bine ca printre toate lucrurile rele este si o bucatica buna pentru niste oameni random care n-au legatura cu compania sau produsul, doar au nevoie de ajutor.

Da stiu, poate parea ca sintagma “romanii” folosita in text este o generalizare, dar nu este. Mi-o mentin 100%

2 Comment

  1. TataMare says: Reply

    Ah, inca ceva (n-am gasit butor de EDIT): decat sa dau banii cuiva care promite ca o sa-i folosesca intr-un fel anume (e ca si cum as plati impozite), mai bine ajut eu in mod direct pe cineva

Parerea ta conteaza!