Luni, CECCAR, spalare bani, Cote D’Azur

Hey, ieri a fost luni si inca de cu noaptea in cap m-am infiintat la CECCAR, aveam niste bani sa le dau, si tot ieri s-a tinut si cursul cu si despre spalare de bani. Stiu, mereu mi se sufla in casca, cursul este despre prevenirea spalarii banilor nu despre spalare de bani, dar mie mi se pare mai funny sa ma refer la el asa. In definitiv, daca inveti cum sa nu ii speli, stii si cum sa ii speli. In teorie.

Povesti cu si despre CECCAR

Si stand eu la CECCAR la caserie, asteptand sa butoneze doamna chitanta si sa-mi incaseze banii, ma uit in jur si ce vad? Pe perete aveau niste tablouri cu scene solare din Franta, de pe Coasta de Azur. Nu stiu voi cum sunteti, dar pe mine m-a lovit o depresie, then and there, din care cu greu m-am smuls nevoita fiind sa imi continui ziua. Tablourile, foarte realiste – va zice cineva care a fost acolo – m-au transpus instant pe drumul acela de tara prafuit, de unde in departare se vedeau clar sclipirile valurilor si barcile iesite la plimbare. Iar eu eram la CECCAR, platind taxe. Poate sunt eu prea sensibila si ma transpun usor in orice fantezie – atat mi-a trebuit, o privire catre acel tablou – sau poate asa simte toata lumea, nu stiu. Dar va zic ca nu e placut deloc, mai ales daca nu poti controla aceasta “abilitate”.

CECCAR ne pune la dispozitie complimentary cafea la filtru la fiecare curs, asa ca mai sorb o gura, incercand sa uit de Cote D’Azur si sa revin cu picioarele pe pamant, explicand intre timp si unei prietene contabile cum sa foloseasca facturile recurente in SmartBill (va jur ca nu e nici o reclama mascata la mijloc, exact asta s-a intamplat!)

Intre timp vine doamna secretara in sala si ne anunta ca daca nu ne-am inscris online la curs, nu putem asista. Ma ridic, si ma duc sa ma caut pe lista. Caut, caut, nu gasesc. Evident, ma panichez, doamna imi zice ca nu pot sta la curs. Insist, insista si ea. Si ne spune ca regulile au devenit foarte stricte, ca nici la cursurile pentru orele de pregatire profesionala sa nu ne gandim sa venim fara sa fim inscrisi dinainte pe liste. Ca nu ne primeste in sala, nu se vor considera orele facute. Deci aviz celor ce vor sa mearga la curs, fara inscriere prealabila. Motivul acestei schimbari suntem tot noi, asa cum ne-a explicat putin mai tarziu, chiar Presedintele filialei. Noi, membrii ne-am plans ca stam inghesuiti la cursuri, ca nu auzim si intelegem nimic din cauza puhoiului de oameni. Si atunci ei s-au conformat si au facut liste, automate, care nu pot fi modificate (ca pana acum) si care se completeaza automat in ordinea in care noi ne inscriem. S-au terminat locurile, s-a inchis lista. Fara factor uman subiectiv. Acum trebuie si noi sa respectam noile reguli. Fair enough.

Stau panicata langa lista, uitandu-ma dupa numele meu in timp ce semneaza alte persoane, sa nu tin coada il loc. Chiar vreau sa asist la cursul asta! La un moment dat imi vad numele scris Luiza Radu in loc de Radu Luiza – cine sa se fi gandit la asta? – si de emotie smulg pixul din mana persoanei care semna in momentul ala si semnez. Va dati seama, femeia aia o sa ramana cu o impresie oribila despre una prost crescuta de la CECCAR, care i-a smuls pixul din mana, pe viata! Dar cateodata, de emotie, fac(em) lucruri foarte nasoale. De fapt, toata ziua de azi a fost plina de emotie, poate inca nu mi-a trecut de la tablourile de mai devreme. As vrea sa stiu cine e femeia aia si sa-mi cer scuze pentru gest! N-am pretentia ca ma citeste tot Bucurestiul, dar poate pe aceasta cale, ajung scuzele la ea.

Despre prevenirea spalarii banilor – obligatii si exemple practice

Cursul a fost tinut chiar de reprezentante ale Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor  – asta e denumirea completa – care au acceptat invitatia CECCAR de organiza acest curs pentru a ne pune la curent cu obligatiile pe care le au unitatile rapoartoare in acest domeniu.

Entitati raportoare si obligatii

Unitatea raportoare (cea care are obligatiile despre care discutam) este firma (clientul nostru), care are persoana desemnata, si nu contabilul. Contabilul/consultantul fiscal devine responsabil doar cand primeste o imputernicire in acest sens (imputernicirea poate fi data inclusiv prin contractul de prestari servicii contabile incheiat cu clientul). Totusi, contabilul are obligatia sa raporteze operatiile care i se par suspecte. Da, exista in lege definitia operatiei suspecte: operatia care aparent nu are scop economic, legal sau are un caracter neobisnuit, dar s-a discutat astazi ca exista o mare doza de subiectivism in aprecierea unei operatii ca fiind suspecte.

Entitatile raportoare (clientii nostri) au urmatoarele obligatii:

  • sa desemneze o persoana responsabila prin depunerea acelei instiintari despre care stie toata lumea
  • sa stabileasca politici si proceduri adecvate – ni s-a explicat ca ar trebui sa ne stabilim o procedura prin care sa determinam ce inseamna client cu risc ridicat sau cu risc minim; de exemplu, daca clientul este dintr-o tara cu risc ridicat de terorism sau alt gen de infractiuni (de exemplu iranian) acest criteriu il include pe lista clientilor cu grad de risc mai ridicat; matricea ar trebui sa ne-o stabilim singuri, sa existe si sa fie prezentata in cadrul controlului.
  • sa asigure instruirea corespunzatoare a angajatilor
  • sa raporteze tranzactiile realizate cu numerar peste 15.000 euro desfasurate intr-o zi bancara, indiferent daca tranzactia este prin una sau mai multe operatiuni legate intre ele; sa raporteze tranzactiile suspecte

Nu se raporteaza tranzactiile care implica transferuri bancare. Daca tranzactia este compusa din doua tranzactii, una cu numerar si alta prin cont bancar, firma raporteaza doar operatiunea cu numerar, pentru ca cea prin banca o raporteaza banca.

Termenul de raportare este de cel mult 10 zile lucratoare de la data efectuarii tranzactiei. Cei ce au astfel de operatii si nu le-au raportat deloc sau nu le-au raportat in termen,  este bine sa raporteze, pentru ca la un control se va vedea buna credinta – ni s-a spus ca ori nu vor aplica sanctiune, ori vor aplica avertisment.

Exemplul 1: Daca depun peste 15.000 euro din casa societatii in contul bancar al societatii, operatia se raporteaza la Oficiu si de catre firma, pentru ca operatiunea de depunere/ridicare este formata din 2 operatii: ridicarea din casierie (pe asta o raportez) si depunerea in banca (pe asta o raporteaza banca, eu nu o mai declar).

Exemplul 2: Daca am casierii diferite (puncte de lucru diferite), de exemplu un magazin cu mai multe puncte de vanzare, daca per total suma depusa in aceeasi zi bancara din casa in banca depaseste 15.000 euro, firma trebuie sa raporteze operatia.

Exemplul 3: O societate vinde un imobil catre o persoana fizica si incaseaza banii in numerar intr-o singura zi pe toti; tranzactia trebuie raportata. Daca tranzactia decurge din acelasi contract dar banii sunt incasati fractionat, in zile diferite, tranzactia nu se raporteaza. Deci, se raporteaza doar ce se incaseaza in numerar peste 15.000 euro in 24 ore, adica intr-o zi bancara.

Raportarea operatilor suspecte nu are limita de suma (trebuie raportate si operatii sub plafonul de 15.000 euro) si totodata nu are termen de 15 zile, se raporteaza de indata! Raportul operatiilor suspecte contine informatii atat despre tranzactie, cat si despre persoana care efectueaza tranzactia – persoana care efectueaza tranzactia insemnand persoana cu drept de semnatura legala in banca, nu soferul, secretara care duce efectiv banii la banca. Sesizarile sunt anonime; numele persoanei care raporteaza operatii suspecte nu apare in nici un document.

Totodata, ni s-a atras atentia ca avem obligatie de raportare nu numai catre Oficiul de Prevenire a Spalarii Banilor ci si catre ANAF, conform art. 61 alin 4 din Codul de procedura Fiscala (sa ridice mana cine o stia pe asta, ca ieri in sala s-a lasat cam liniste la aflarea vestii).

In materie de sanctiuni, din ce am observat, Oficiul are suma unica, adica toate sanctiunile sunt intre 15.000 lei si 50.000 lei. Doamnele au tinut sa ne transmita ca daca constata mai multe contraventii, vor aplica doar o singura sanctiune-amenda (deci nu se vor cumula amenzile), iar pentru restul se va acorda avertisment.

Obligatia de a cunoaste clientela

Avem obligatia atat noi ca si contabili, dar si firmele, ca la initierea relatiilor de afaceri, sa aplicam masuri de cunoastere a clientelei, sa facem un minim de diligente sa stim cu cine facem tranzactii. Un minim de diligente inseamna pentru noi contabilii sa avem macar copii dupa actele firmei, copii buletine administratori, si sa incercam pe cat posibil sa cunoastem beneficiarul real al sumelor, mai ales acolo unde vorbim de un actionariat de tip firma in firma in firma. Contabilii au si obligatia sa faca un minim de diligente sa se asigure ca persoana cu care stau de vorba si cu care trateaza si incheie contractul are dreptul sa reprezinte legal firma a carei contabiliate o tine.

In concluzie, recapitulam

Desemneaza o persoana resposabila cu prevenirea spalarii banilor in cadrul firmei tale, intocmeste norme si proceduri de incadrare a clientilor intr-o clasa de risc, raporteaza operatiuni cu sume in numerar peste 15.000 euro efectuate in aceeasi zi bancara si raporteaza operatiile ce ti se par suspecte!

Nu uita sa te abonezi la canalul meu de YouTube, unde in ultimul timp sunt mult mai activa.

Salutari si spor la prevenirea spalarii banilor (sau la spalarea lor, dupa caz)!

3 Comment

  1. Iuliana Andrei says: Reply

    De curiozitate, la chestia asta cu a-ti cunoaste clientul si a avea copii dupa buletin administratori, toate buticurile din tara au copii dupa buletinul celor de la Pepsi si Coca-cola, si, respectand ideile Anaf, si dupa toate datele actionarilor de la firma mama din state? Si daca ne luam licenta la Windows, presupun ca trebuie sa stim totul despre Bill, nu?

    Asta ca sa nu zic doar chestiile clasice, in care esti freelancer si scrii 2 articole pentru firma Dlui Singh din India, si a doamnei Li din China, si pentru Dl. Smith din UK, evident; pentru 20 de dolari, vor trebui sa-ti dea toate datele astea? Sau pentru 100?

  2. Genes Ricuta says: Reply

    Raspuns oferit de ONPCSB pe pagina propie :

    Intrebare:

    Atunci cand o entitate raportoare efectueaza operatiuni cu sume in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro prin intermediul unei institutii de credit, se mai impune raportarea catre Oficiu a acestor operatiuni si din partea entitatii raportoare (client al bancii)?

    Raspuns:

    In situatia in care operatiunile cu sume in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro se deruleaza prin intermediul unei institutii de credit, pentru evitarea unei duble raportari, in opinia Oficiului nu se mai impune raportarea din partea persoanei client al bancii intrucat, conform prevederilor art.8 alin.(1) lit. a) din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta obligatie revine institutiei de credit, in calitate de entitate raportoare.

    Intrebare:

    1.In situatia in care o societate comerciala efectueaza operatiuni de transfer extern prin intermediul bancilor este necesar ca societatea comerciala sa raporteze operatiunea catre O.N.P.C.S.B.?

    Raspuns:

    1.In vederea evitarii dublei raportari, respectiv a operatiunilor de transferuri externe prevazute la art.3 alin.(7) din Legea nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism , cu modificarile si completarile ulterioare va comunicam:
    In situatia in care, efectuati transferuri externe prin intermediul institutiilor bancare autorizate din Romania NU AVETI OLIGATIA DE A LE RAPORTA CATRE O.N.P.C.S.B. deoarece ele sunt raportate de catre acestea.
    http://www.onpcsb.ro/html/faq.php

    1. Multumesc pentru completari! 🙂
      Tot pe site-ul lor se gasesc si referintele legale.

Parerea ta conteaza!