Pro declaratia C800

Am fost fan declaratia C800 inca de la aparitia ei, dar recent declaratia asta m-a salvat pe mine ca si contabil de multe drumuri inutile si pe un client de-al meu de poprirea total nejustificata a contului bancar. 

Ce face declaratia C800

Declaratia C800, odata depusa, da acces online contabilului tau la dosarul fiscal al firmei. Cu alte cuvinte, contabilul poate sa vada instant fisa ta de platitor, sa ceara online certificate fiscale (si sa le si primeasca), sa vada declaratiile depuse sau nedepuse, impozitele platite, dobanzile si penalitatile calculate.

Partea proasta sau mai putin buna a acestei declaratii este ca, dupa depunerea ei, ANAF va face comunicarea cu firma respectiva exclusiv online, pe adresa de mail a contabilului. Cu alte cuvinte, nu iti va mai trimite acasa instiintari de stingere a creantelor sau somatii de plata si nici popriri de conturi. Le va trimite doar in acest spatiu virtual, la care are acces doar contabilul. Sau ma rog, are acces doar persoana care detine adresa de mail pe care a fost inregistrata semnatura electronica, cu care s-a activat aceasta declaratie.

Poveste cu final fericit featuring declaratia C800

Eu am depus aceasta declaratie pentru toti clientii care mi-au dat acordul in acest sens. Am militat pentru implementarea ei pentru ca imi dadea acces instant la fisa de platitor si puteam vedea oricand aveam nevoie, fara sa depind de programul sau toanele vreunei inspectoare,  fisa de platitor a clientului.

Cat despre ingrijorarea de a ma transforma in secretara firmelor pentru care am depus C800, in ideea in care fiind singura care are acces la acest tip de informatie, devin practic responsabila cu instiintarea firmelor… ei bine, activitatea mea e setata de asa maniera, incat chestia asta nu este o problema. Noi depunem declaratii zilnic. Facem un stat de plata, depunem 112. Inchidem o firma, depunem toate declaratiile pe loc: 100, 300, 394 etc. Tot. Deci accesam spatiul virtual zilnic. De aceea, nu e o problema sa vizualizam zilnic noile informari pe care ANAF le trimite in spatiul virtual. Chiar daca am in jur de 60 de firme, nu primesc 60 de notificari pe zi. E foarte fezabil, daca stai sa te gandesti si daca ai o rutina care sa includa si acest aspect.

Zilele trecute, colega mea imi spune ca lui X-ulescu tocmai i s-a emis o somatie de plata. Cand? Pai atunci, in ziua aia. Am sarit in sus pentru ca stiam ca respectivul client platise absolut tot la zi, iar fisa era reglata. Toti banii repartizati, nici macar un leu nu datora firma respectiva.

Dincolo de indignarea mea, deja ma si gandeam ce urat va face clientul!

Administratia era si la mama naibii, nu la doua strazi distanta! Asa ca una din colegele mele a sunat la ANAF, a avut si noroc sa prinda la telefon pe cineva care putea efectiv interveni asupra situatiei si explicatia inspectoarei a fost cea de toate zilele: aaa, o eroare de sistem! gata, v-am dat anulare la somatie, s-a rezolvat!

Ganditi-va ce s-ar fi intamplat daca nu as fi avut acces online si in timp real la somatia asta. Ea s-ar fi trimis catre banca, si contul s-ar fi poprit. Nu ar mai fi fost nimic de facut decat sa asteptam luna viitoare si sa compensam sumele. Care sume nu se compenseaza din oficiu, nu, trebuie depuse cereri speciale in acest sens. Nu ma intelegeti gresit, nu era vorba de compensari intre conturi bugetare diferite. Acum doamnele de la ANAF vor o cerere speciala doar ca sa inchida sumele (datorat cu platit) din acelasi cont bugetar! Ce mai, nu pot apasa pe un buton fara cerere speciala!

 Aaaanywaaay, avand acest acces instant si in timp real am scutit:

  • nervii mei si drumuri inutile la ANAF (zic inutile pentru ca oricum odata popriti banii, nu se mai putea face nimic)
  • nervii clientului, si din nou, nervii mei, incercand sa ii explic ca nu am nici o vina si, mai nasol, ca nu pot face nimic!
  • banii clientului.

Cat despre faptul ca acum am raspunderea de a-l instiinta in timp real daca vine vreo hartie virtuala, acest incident mi-a demonstrat ca lucrurile nu stateau mai bine inainte de depunerea lui C800, cand responsabilitatea sa verifice la posta primirea vreunei epistole era a lui. Chiar si cu responsabilitatea la client, tot contabilul este sunat in eventualitatea unei popriri pe cont. Cu ce il poate ajuta contabilul pe client, post factum, dupa ce poprirea a fost instituita? Mi se pare mult mai practic ca din pozitia mea de contabil sa ma folosesc de toate ustensilele pe care le am la dispozitie (si asa putine) sa incerc sa previn, pentru ca daca ajungem la faza de reparat, tot eu va trebui sa repar.

Incerc sa dezvolt cu clientii mei o relatie in care eu sa fac tot posibilul sa preintampin iar ei sa aiba incredere ca eu imi dau silinta. Incercam sa nu ajungem in punctul in care sa ne gandim a cui e vina. Daca ambele parti (contabil si client) se focuseaza pe a rezolva, nu pe a pasa vina de la unul la altul, atunci nu mai conteaza a cui e responsabilitatea. Daca contabilul isi da silinta iar clientul intelege ca in general, e mai putin importanta o greseala izolata, si mai important ca acel contabil se chinuie sa rezolve situatia creata, atunci lucrurile vor evolua mult mai bine.

Una peste alta, pot spune ca asta a fost o situatie de “trecut glontul pe la ureche”, o situatie pe care inainte de declaratia C800 nu as fi putut sa o preintampin, oricat de implicata as fi fost in activitatea clientului. Si daca prin absurd, ma duceam personal la posta sa-i ridic scrisorile de la ANAF, multe sunt cazurile in care ANAF nici macar nu trimite aceste scrisori la timp, ci ele sosesc odata cu poprirea din banca!

De aceea, salut aparitia lui C800 si indemn deopotriva clienti si contabili sa depuna aceasta declaratie. Face bine la bugetul clientului, face bine la nervii contabilului si face bine relatiei client-contabil.

1 Comment

  1. Ana says: Reply

    E super. Si mie ANAF mi-a reglat fisa printr-un sigur msg lasat pe portal. Lucrurile chiar se misca….

Parerea ta conteaza!