#blogging – Pentru ca se cheama business

Food Bloggers Conference – Summer Editon a atins multe puncte sensibile si importante pentru orice blogger, nu doar pentru cei din nista de food. O conferinta care, overall, a pus problema bloggingului foarte matur, asumat si a transmis un mesaj clar: blogul este un business, trateaza-l ca atare daca vrei sa fii bagat in seama de catre branduri.

Working with brands

Atat reprezentanti ai bloggerilor, cat si reprezentanti ai brandurilor, au avut ocazia sa exprime raspicat ce asteapta unii de la altii. Cred ca asemenea intalniri, interactiuni trebuie organizate mai des, iar dialogul trebuie pastrat sincer si deschis, chiar daca unele lucruri sunt greu de auzit, de ambele parti ale baricadei. Cateva exemple despre aceste adevaruri dure, despre the elefant in the room ar fi urmatoarele:

Pericolul pentru bloggerii mici si nu numai, este ca, acestia neavand o pozitie de forta, adica o siguranta financiara care sa vina dintr-un job adiacent, devin vulnerabili in fata deciziei de a refuza o campanie care nu li se potriveste. Aici cred eu ca intervine viziunea de management, planul pe termen lung pe care orice blogger ar trebui sa il aiba. Orice afacere porneste de jos si are greutati. Indiferent de situatia in care esti azi, trebuie sa iti mentii pozitia, verticalitatea si sa ai incredere in viziunea ta.

Fii sigur ca un singur compromis va stabili un precedent periculos, va pune blogul tau intr-o pozitie foarte proasta, va transmite un mesaj eronat despre cine esti tu ca persoana (o persoana care poate fi impinsa usor spre compromisuri), iar overall vei face o prima impresie foarte proasta. Poate vei castiga pe termen scurt, facand parte din acea campanie care nu ti se potriveste, dar n-ai idee ce pierzi pe termen lung! Iti pierzi integritatea si sansa sa faci o impresie puternica.

Must have in relatia dintre bloggeri si branduri

Daca ar fi sa sumarizam cateva din must-have-urile unei relatii de success intre bloggeri si branduri, blogerii isi doresc in principal dezoltarea unei relatii personale. Da, trebuie sa recunoastem ca ne simtim bine atunci cand contam pentru alte persoane, cand nu suntem priviti strict ca simpli prestatori de servicii, sau ca un rau necesar. Ne flateaza faptul ca oamenii ne respecta si admira munca. Ne numesc creativi si ne platesc pentru asta.

Am putea spune ca prietenia si respectul sunt cuvintele de ordine in colaborarea cu bloggerii. But then again, acestea sunt caracteristicile oricarei relatii de afaceri de succes. Si eu imi doresc astfel de clienti si de relatii si nu cred ca exista prestator de servicii care sa nu aspire la asa ceva.

De cealalta parte, agentiile vor sa lucreze cu oameni verticali, asumati, care nu se dau dupa cum bate vantul, care au pareri contrare clientului si pe care si le exprima argumentat. Asta este diferenta dintre hatereala si opinie contrara. Argumentul.

_foodbloggers16

Blogul ca afacere vs. hobby

Pentru agentie si client, bloggerul prezinta interes pentru continutul personalizat pe care il produce, pentru calitatea si originalitatea pe care o livreaza. Povestea unica si personalizata creata in jurul unui produs, asta captiveaza atentia publicului si asta face bloggerul atat de diferit de restul metodelor de promovare. Bloggerii au luat practic in mentalul colectiv, locul vechilor povestitori. Creaza o poveste in jurul unei experiente personale, ceea ce da credibilitate foarte mare bandului implicat in poveste.

Totusi, brandurile nu vor sa lucreze cu bloggeri care nu inteleg sa isi trateze blogul ca pe o afacere sau chiar daca incearca sa faca acest lucru, habar nu au sa conduca acea afacere. Nu este totul sa intelegi mesajul: ia-ti blogul in serios! Poate multi au inteles si vor sa aplice acest concept, ba chiar sunt dispusi sa investeasca in blog la capitolul imagine si in partea tehnica, dar nu toti s-au nascut manageri. Nu toti au viziune. Multi dintre ei au doar pasiune. E un cerc vicios. Trebuie sa fii si om de vanzari, si de marketing si om bun la toate. Daca nu esti, mergi la “scoala”: fa niste cursuri online, urmareste activitatea persoanelor pe care le admiri, ia-ti inima in dinti si cere unei persoane sa-ti fie mentor. But, choose your mentor wiseley; este o decizie cruciala, care te va urmari poate, pentru tot restul vietii tale de blogger.

Pasiunea te propulseaza in randul celor care scriu continut unic si de calitate, dar nu te si mentine in randul celor cautati de branduri. Pentru asta trebuie sa ai o strategie de business si cap pentru afaceri sa o pui in practica.

Ca in orice afacere, trebuie sa iti asumi si niste riscuri. Riscul ca investitia ta in blog sa nu dea rezultate. Daca ai ajuns la concluzia ca nu mai merge, ca tie nu iti merge afacerea, trateaz-o ca pe oricare alta afacere: schimba ceva, vino cu o viziune noua sau inchide pravalia. Fa proiecte pe cont propriu, incearca sa demonstrezi ca esti in stare sa livrezi ceva, chiar daca iti asumi riscul si costul proiectului in totalitate, fara sa fii sustinut de un brand.

Daca mai multi bloggeri si-ar pune intrebarea mai des despre cum sa fac sa livrez un produs bun, in loc de cum sa fac sa monetizez blogul, blogosfera ar fi sigur un loc mai bun, si mult mai multi bloggeri ar fi observati de catre agentii. Primul tau gand nu poate fi cat castig azi din blog, ci unde si de la cine invat cum sa castig mai tarziu.

Starting a business – pasiunea nu tine loc de business plan

Totul trebuie sa porneasca de la a te simti bine cu tine insuti atunci cand te duci seara acasa. Activitatile care te inspira si la care revii mereu, pe care le-ai putea repeta over and over again din pura placere si fara sa fii platit, acelea sa constituie sursa ta de inspiratie pentru o noua afacere. Nu te impacienta daca ai dubii cu privire la adevarata ta pasiune, siguranta drumului potrivit nu vine intodeauna inca de la inceput! Asta e partea care implica pasiune si sentimente, iar sentimentele nu sunt numai pozitive, iar asta, in the great scheme of things, e un lucru bun. Explorarea, autocunoasterea, intrebarile, dubiile te vor ajuta mai tarziu. Nu sari etapa asta.

Totusi, pasiunea nu tine loc de business plan. Discutia preliminara cu contabilul si cu avocatul trebuie sa faca parte din pregatirile initiale, inca de cand afacerea ta este o idee pe o hartie. Fara un plan, nu ai nici o sansa! Indiferent cat de bun esti in ceea ce faci, cat de original, cat de pasionat, fara un plan, you will crash and burn, mai ales in Romania, unde legile si birocratia te omoara inainte sa te nasti.

Trecerea de la statutul de angajat la cel e antreprenor este brutala. Efortul este in primul rand mental si nu toata lumea poate trece acest test. Este ca mersul pe sarma: pentru unii este cel mai natural lucru din lume si nu pot explica celorlalti ca ei nu fac nimic special.

Food Bloggers Conference – Summer Editon este prima conferinta la care am participat, in cadrul careia speakerii discuta foarte serios despre implicatiile legale si fiscale ale inceperii unei afaceri. Salut aceasta initiativa, ba chiar ma inclin in fata ei, deoarece aceste conferinte au ocazia unica de a educa publicul. Cei ce vin in fata noastra, cei care isi asuma pozitia de exemplu in domeniul lor, au responsabilitatea sa educe si sa indrume pe cei la inceput de drum.

Am plecat de la acest eveniment cu speranta ca oamenii incep sa intelega si au curajul sa vorbeasca raspicat despre importanta legalizarii unei afaceri inca de la inceputurile ei. Necesitatea consultantei inca din faza de proiect a afacerii este cruciala, asa cum speakerii au sustinut la unison: avocatul si contabilul sunt doi oameni foarte importanti in cadrul oricarei firme, doi sfatuitori de maxima importanta. They can make or brake your business. Asa ca alege-i cu grija si cu responsabilitate. Si cere mereu cat mai multe opinii, mai ales in legatura cu un subiect controversat sau intr-o problema legislativa delicata. Consultantii adevarati nu se vor supara, ba din contra! 🙂

3 Comment

  1. Mirela says: Reply

    Cred ca mai putem schimba ceva…. daca aceste randuri, vor fi distribuite in miliarde de postari :

    “Necesitatea consultantei inca din faza de proiect a afacerii este cruciala, asa cum speakerii au sustinut la unison: avocatul si contabilul sunt doi oameni foarte importanti in cadrul oricarei firme, doi sfatuitori de maxima importanta. They can make or brake your business”

  2. Mira Metzler says: Reply

    in mintea mea, articolul asta cere un follow-up “Cum sa alegi contabilul potrivit afacerii tale”

    1. @mira – am scris un astfel de articol 🙂 uite aici
      http://www.luizadaneliuc.ro/9-criterii-despre-alegi-contabil/

      Poate trebuie updatat, nu stiu.

Parerea ta conteaza!