Despre autofacturare

Sunt multe persoane care ma intreaba ce este o autofactura si cand trebuie ea folosita. Am scris o poveste despre autofacturare, simplu si pe intelesul tuturor.

CE ESTE O AUTOFACTURA SI LA CE FOLOSESTE EA

Autofactura este un document pe care il fabrici tu in house pentru a inlocui alte documente pe care nu le ai si fara de care nu se pot face inregistrari contabile referitoare la TVA. Pentru ca TVA-ul se deduce sau se colecteaza doar in baza unui document fiscal; in lipsa lui (din varii motive) facem o „dublura” sa tina loc celui lipsa, sau il fabricam noi cu totul, pentru ca documentul nu are cum sa existe. Sa vedem cateva cazuri concrete.

CAZURI IN CARE FOLOSIM AUTOFACTURA

Caz 1: Stii tu cand iti urla contabilul in casca, despre cum nu i-ai dus toate facturile de cheltuieli sau de diverse achizitii? In situatia in care pana pe data de 15 a lunii viitoare tu nu ai facturile de la furnizor, ai obligatia sa emiti niste autofacturi care sa contina cam toate datele pe care le-ar contine factura lipsa, si pe baza lor contabilul sa faca inregistrarile contabile ca si cum ar avea facturile originale. Daca ulterior emiterii autofacturii, factura fiscala se gaseste aruncata printr-un colt al casei, sau se primeste de la furnizor, pe factura fiscala se inscrie numarul autofacturii emise, iar pe autofactura emisa se inscrie numarul facturii fiscale. Complicat, nu? Ei, de-aia e mai bine sa faci rost de facturi si sa fii sigur ca ajung la contabil in timp util!

Caz 2: Stii tu cand platesti niste bani cu titlu de avans si trece luna si furnizorul nu-ti emite factura, cu explicatia  „Lasa domne’ ca facem doar factura finala, ce sa ne mai complicam, mai scriem atat, mai consumam hartie! Lasa, salvam planeta, nu mai taie astia atatia copaci sa scriem noi facturi!”. Ei bine, daca factura aia nu este facuta pana pe data de 15 a lunii viitoare, tu trebuie sa faci o autofactura, iar contabilul va inregistra in baza ei, operatiile atat in jurnalul de cumparari cat si in decontul de TVA.

Caz 3: Stii tu cand cumperi prea multe produse de protocol pe firma, iar la un moment dat contabilul te trage de maneca, iar tu ii spui „nu-i nimic, pune-le pe nedeductibile, si gata!”. Pai nu-i gata deloc, pentru ca legal, pentru suma ce depaseste plafonul de deductibilitate intr-un an, trebuie sa colectezi TVA-ul pe care initial l-ai dedus, iar pentru asta emiti … o autofactura! Valabil si pentru sponsorizarile pe care le faci in natura (adica nu in bani, ci in bunuri). Nu mai bine iti urmaresti tu indeaproape cheltuielile astea plafonate la care deduci si TVA, ca sa eviti sa te trezesti in luna decembrie cu un TVA de plata din aceste operatiuni, pe care nu l-ai anticipat?

CE-AR MAI TREBUI SA STII DESPRE AUTOFACTURARE

Stii tu cand incasezi bani in contul firmei si nu emiti factura pentru ei in aceeasi luna? Sunt convinsa ca deja il auzi pe contabil isterizandu-se. Well, asta nu-i un caz in care poti emite autofactura; sa nu-ti vina idei! Pentru toti banii incasati, trebuie sa emiti facturi fiscale. Pentru banii platiti pentru care nu ai un document, poti, ba chiar esti obligat sa emiti autofacturi.

Autofactura se emite intr-un singur exemplar, nu are o forma fixa dar trebuie sa contina datele obligatorii unei facturi. Ea nu primeste numar in continuarea secventialitatii celorlalte facturi fiscale. Singurul scop al autofacturii este acela de a fi un document justificativ pentru inregistrarile referitoare la TVA dar nu produce alte efecte. De exemplu, nu tine loc de factura de intrare pentru marfa, document justificativ al unei cheltuieli etc.

Sper ca acum esti mai lamurit in aceea ce priveste autofacturarea si ca o sa o eviti pe cat posibil.  🙂

4 Comment

  1. Ab says: Reply

    Seria si nr autofacturii se trec in decizia de numerotare a doc contabile? Acestea vor tb declarate in 394, nu?

    1. @ab – autofacturile primesc numar in continuarea facturilor normale; din cate stiu eu, acum nu se declara, dar cu noua declaratie se vor declara; o informatie ce mai trebuie verificata, inca 394 in varianta noua e o nebuloasa.

  2. Cornel Grama says: Reply

    Pentru protocol autofactura se face la finele lunii sau trimestrului nu aștepți 31.12 🙂 . Conform normelor de la art 270 alin 8 lit c : ” a) bunurile de mică valoare acordate gratuit în cadrul acțiunilor de protocol nu sunt considerate livrări de bunuri dacă valoarea fiecărui cadou oferit este mai mică sau egală cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA. Cadoul cuprinde unul sau mai multe bunuri oferite gratuit. În situația în care persoana impozabilă a oferit și cadouri care depășesc individual plafonul de 100 lei, exclusiv TVA, însumează valoarea depășirilor de plafon aferente unei perioade fiscale, care constituie livrare de bunuri cu plată, și colectează taxa, dacă taxa aferentă bunurilor respective este deductibilă total sau parțial. Se consideră că livrarea de bunuri are loc în ultima zi lucrătoare a perioadei fiscale în care au fost acordate bunurile gratuit și a fost depășit plafonul. Baza impozabilă, respectiv valoarea depășirilor de plafon, și taxa colectată aferentă se înscriu în autofactura prevăzută la art. 319 alin. (8) din Codul fiscal, care se include în decontul întocmit pentru perioada fiscală în care persoana impozabilă a acordat bunurile gratuit în cadrul acțiunilor de protocol și a depășit plafonul;”

  3. Gabriel C. says: Reply

    Buna seara,
    O firma imi plateste o suma de bani pentru prestarea unor servicii(expunere produse la raft). Pentru suma respectiva mi-a emis autofactura. Cum se inregistreaza in contabilitate? Trebuie ca eu sa fac o alta factura pe care sa trec nr. autofacturii? O copie a acestei facturi va merge la firma ce a facut autofactura? Ma puteti lamuri?Multumesc.

Parerea ta conteaza!